Aleksey Chirikov på provtur utanför Helsingfors.
Arctech Helsinki Shipyard

Arktiskt offshorefartyg levererat

Ryskt-finländskt samarbete betonas vid bygge av arktiska offshore supplyfartyg i Helsingfors.

Relaterade artiklar

Arctech Helsinki Shipyard överlät den 19 april det andra av två arktiska offshore supplyfartyg till ryska Sovcomflot. Nybygget med varvets nummer NB 507 döptes den 11 april till Aleksey Chirikov av Elena Korniychuk, ekonomichef på Sovcomflot. Fartyget fick sitt namn efter en rysk forskningsresande. 

Det första av fartygen, Vitus Bering, överläts den 21 december 2012.

De isbrytande supplyfartygen beställdes efter att Sovcomflot i december 2010 avtalat med Sakhalin-1-projektets operatör Exxon Neftegas Limited om att långtidsbefrakta två specialbyggda supplyfartyg för olje- och gasfältet Arkutun-Dagi.

Celebra gäster

Betydelsen av de ryska beställningarna för Helsingforsvarvet understryks av de prominenta personer som var närvarande på dopet av NB 507. Republikens president Sauli Niinistö fanns med bland dopgästerna, i likhet med Rysslands ambassadör Alexander Rumanyatsev och Sydkoreas ambassadör Dongsun Park.

– Vitus Bering och Aleksey Chirikov är resultatet av ett utmärkt samarbete mellan Arctech och Sovcomflot. Dessa toppmoderna multifunktionella isbrytande supplyfartyg kan utnyttjas i många arktiska områden i framtiden och jag ser ett globalt behov för sådana arktiska fartyg, sade Esko Mustamäki, vd för Arctech Helsinki Shipyard.

Till Fjärran östern

Sergey Frank, ordförande och vd för Sovcomflot, säger att Aleksey Chirikov kommer att operera på de havsområden i Fjärran östern som under de senaste åren ökat i ekonomisk betydelse för Ryssland.

– Pågående utveckling av projekt på kontinentalsockeln i Fjärran östern med aktivt engagemang av ryska företag kommer ytterligare att stärka Rysslands position i den snabbt expanderande Asien-Stillahavsregionen. Konstruktionen av fartyg som Aleksey Chirikov är helt i linje med Sovcomflots strategi att öka företagets närvaro i industriprojekt på Rysslands kontinentalsockel.

Han säger vidare att Aleksey Chirikov och Vitus Bering är efterfrågade både bland ryska och internationella olje- och gasbolag.

Vitus Bering nådde sitt operationsområde i mars 2013.

Ice management

Huvuduppgiften för dessa fartyg är transporter av personer och förnödenheter till produktionsriggarna på Arkutun-Dagi samt att skydda riggarna från drivande isfält. De har lastrum och tankar för både torra och flytande laster.

Designen baserar sig på det isbrytande offshore supplyfartyget Fesco Sakhalin som levererades av Helsingforsvarvet år 2005. Den har nu vidareutvecklats av Arctech för att möta kundens specifika krav.

Nybyggena ska kunna operera i drivande isfält under extrema förhållanden med temperaturer ned till minus 35 grader Celsius. Isbrytningskapaciteten möjliggör självständiga operationer i upp till 1,7 meter tjock is.

Fartygen har diesel-elektriskt maskineri med fyra Wärtsilä-huvudmaskiner om sammanlagt 18 000 kW. Propulsion sker med två Azipod-aggregat som tillsammans utvecklar 13 000 kW.

Ryska leverantörer

Beställaren understryker att graden av ryskt arbete är hög. Sektioner till fartyget har byggs av Vyborg Shipyard i Viborg. Enligt Sovcomflot har cirka 90 procent av stålvikten på de strukturella komponenterna tillverkats i Viborg.

Navigationssystemet kommer från den ryska tillverkaren Transas och fartygen har det ryska Glonass-positionsbestämningssystemet.


Lämna en kommentar på "Arktiskt offshorefartyg levererat"

Hittills finns det 0 kommentarer. Samtliga kommentarer granskas i förhand innan publicering.
Läs våra regler för kommentering!


Än så länge så har ingen kommenterat artikeln. Bli först!