Ship management. Wallenius Marine stärker sin position när det gäller uppdrag inom ship management. På bara tre år har bolaget dubblerat antalet fartyg. Senaste tillskottet är Wallenius Wilhelmsens Bess.
Arkiv
-
-
Framdrift. Med avancerade tester i en vindtunnel för bilar finslipas nu designen av det som ska bli världens första seglande bilfartyg.
-
Nybygge. Way Forward, det andra av Wallenius Marines två nybyggen, har levererats och nu påbörjat sin långtidscharter för Volkswagen Group.
-
Fartygsdop. Wallenius Marines nya PCTC-fartyg Future Way döptes i tyska Emden under måndagen. Det är det första av två biltransportfartyg som kommer att gå i charter för Volkswagen mellan Europa och Nordamerika.
-
Störning. Peter Jodin är DPA och säkerhetsansvarig på Wallenius Marine som bemannar svenskflaggade bilfartyget Carmen. När en bro i Baltimores hamn rasade blev Carmen liggande innanför bron.
-
Leverans. I slutet av förra veckan fick Wallenius Lines leverans av nybygget Future Way, det första av två biltransportfartyg som ska gå i charter för Volkswagen. Därmed gör nu Wallenius comeback som fartygsägare.
-
Nybygge. Det första av Wallenius Marines nybyggen i Sleipner-klassen har blivit sjösatt på CIMC Raffles-varvet i Kina.
-
Nysatsning. Just nu arbetar det nybildade svenska rederiet Lakeway Link med att charta in fartyg för den nya rutten för tung trafik mellan Mälardalen och Polen. Under Almedalsveckan i Visby berättade grundarna om möjligheterna och utmaningarna för det nya rederiet som drar igång trafiken i januari.
-
Testsegel. Genom att sätta ett vingsegel på ett existerande roro-fartyg kan bränsleåtgången minskas med 7–10 procent. Det menar Oceanbird, som under 2024 ska genomföra ett fullskaligt test ombord på Wallenius Wilhelmsens fartyg Tirranna.
-
Vindteknik. Wallenius Wilhelmsen med projektpartners får 9 miljoner euro i stöd från EU-fonden Horizon Europe för att bygga Orcelle Wind, världens första vinddrivna roro-fartyg.