Nystart. Odense Havn har presenterat en plan för att etablera Danmarks första statligt kontrollerade skeppsvarv.
Arkiv
-
-
Danmark vill leda omställningen. Det finns fortfarande mycket att göra för att sänka utsläppen genom bland annat energieffektivisering och ruttoptimering. I Köpenhamn pekar en mängd nya aktörer på att sjöfarten behöver tänka nytt.
-
Danmark vill leda omställningen. Trots rapporter om risker förutspår många inom dansk sjöfart att ammoniak kommer att vara det dominerande sjöfartsbränslet efter år 2030. Nu uppmanar bränsleproducenter rederier att våga ta steget och teckna kontrakt.
-
Sommarläsning. Förra året slog dansk sjöfart alla rekord och exporterade för mer än 500 miljarder danska kronor. Köpenhamn har samtidigt blivit något av ett centrum för sjöfartens sökande efter en mer hållbar framdrivning.
-
Intervju. Skarpa globala regelverk för sjöfartens koldioxidutsläpp är nödvändiga för att säkerställa att det inte skapas osund konkurrens mellan länder. Det säger Anne Steffensen, vd för Danish Shipping som vill driva på IMO:s arbete.