Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Politik

”Sjöfarten stjärna inom svensk näringspolitik”

Carl-Johan Hagman, vd för Stena Line, inledningstalade på Sjöfartens Entreprenörsdag 16 i Göteborg den 23 maj. Han ingjöt optimism och framtidstro i en publik som bestod av både etablerat och kommande branschfolk.

– Om vi tittar 30 år tillbaka i tiden har vår bransch i tonmil ökat dubbelt så snabbt som GDP. Det är en fantastisk framtidsbransch där vi integrerar jordklotet och därmed skapar ett välstånd och en välståndsspridning som vi historiskt sett aldrig har sett tidigare, sa Carl-Johan Hagman.

Ingen supportnäring

– Det är glädjande att vi börjar tala i termer där sjöfart inte är enbart en supportnäring till svensk export och import, vilket är bland det viktigaste vi har att göra. Sjöfarten är en näring i sin egen rätt och kraft.

– Ska vi titta på en framtid för Sverige så finns det ingen anledning på jordklotet varför inte Sverige ska ha en mycket stark sjöfartsnäring. Här har vi ett land som har en närmast enastående frihandelspolitik, där i princip alla partier i riksdagen företräder en linje som ute i omvärlden faktiskt är relativt kontroversiell. Men här har vi på något sätt förstått styrkan av en liten exportorienterad ekonomi. Om vi politiskt propagerar för det så är det ju förfärligt att vi inte då är med i den bransch som kreeras, alltså dom globala transporterna.

”Vi är lösningen”

– Tror vi genuint på att vi måste göra någonting åt hur vårt välstånd balanseras emot en hållbar värld så är det faktiskt vi som är lösningen.

Carl-Johan Hagman lyfter fram betydelsen av den roll som IMO har.

– Vi har institutionen IMO som jag anser vara vår absoluta styrka i vår bransch. Här har vi insett att vi inte kan ha nationell eller regional lagstiftning. Den måste vara global eftersom hela vårt system är globalt.

Han menar att IMO är FN:s mest framgångsrika organ och att industrin har slutit upp bakom det.

– Vårt främsta ansvar är att stötta den globala ordning som finns. Det lättaste som finns är att skjuta i sank den genom att man hittar på särlagstiftning. 

Teknisk framkant

Sjöfarten måste enligt Carl-Johan Hagman även kunna visa empiriskt att den uppnår de utsläppsminskningar som man talar om ”lite visionärt”.

– I Sverige är vi långt före resten av världen. Varför är inte sjöfart en stjärna inom svensk näringspolitik när det är så uppenbart att vi ligger på teknisk framkant.

Tar mycket ansvar

Carl-Johan Hagman anser också att sjöfarten tar mycket ansvar – särskilt sjöfarten i Europa och absolut sjöfarten längs Sveriges kuster. Som exempel nämner han att oljeutsläppen på Östersjön reducerats radikalt och att färjetrafiken har en mycket hög säkerhetsnivå även statistiskt.

– Vi gör både kvalitetsmässigt och säkerhetsmässigt positionsförflyttningar som vi kommunikationsmässigt inte lyckats att få ut. Det ser jag som svensk sjöfarts största utmaning. För resten av världens sjöfart ser jag att följa det exempel som vi har i Östersjön och i norra Europa genom IMO. Att Sverige bygger allianser och ligger på lagstiftningsvägen tror jag inte att är till gang för annat än en kvalitativ sjöfart och det är synonymt med svenska redare.