Ytterligare två danska färjor till Alang ökar politisk turbulens

I fredags förra veckan skall två ex-danska färjor ha sålts av Marwan Shipping & Trading i Dubai till ett indiskt upphuggningsvarv. Detta spär på den politiska turbulensen i kölvattnet efter ”Kong Frederik IX”. De två nu aktuella färjorna är de före detta Scandlines-färjorna ”Margrethe”, ex ”Dronning Margrethe” samt ”Regent 1”, ex ”Rügen”. De anlände till Ajman i Förenade Arabemiraten för en månad sedan efter resan från Nakskov. Sedan dess har de legat upplagda. Nu har de nya ägarna alltså sålt dem för skrotning. När Scandlines sålde färjorna skrevs en klausul in i kontraktet som hindrade en snabb vidareförsäljning till skrot. När det gäller ”Riky” ex ”Kong Frederik IX” försöker politiker förmå polis och åklagare att utreda försäljningen och om möjligt åtala säljaren, köparen, mäklaren och andra involverade i affären. I Danmark ställer man sig frågan hur man skall få dansk lagstiftning att gälla i Dubai.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.