Fotograf: Wallenius Marine

wPCC är nu Oceanbird

Wallenius Marine har på ett webbinarium presenterat version 3.0 av sitt vinddrivna biltransportfartygsprojekt som nu fått namnet Oceanbird.
Wallenius Marines introduktionsfilm av Oceanbird.

Det föregående projektnamnet wPCC (Wind Powered Car Carrier) har nu ersatts med Oceanbird, när den senaste versionen presenterades på ett webbinarium i torsdags.

Oceanbird är ett vinddrivet biltransportfartyg som också är lämpligt för andra typer av roro-gods och projektlaster. Kapaciteten uppges till 7.000 personbilar.

Kommer att hända

På webbinariet konstaterades att Ocenbird onekligen är ett futuristiskt projekt, men att det kommer att förverkligas.

– Om du hade frågat mig för fem år sedan hade jag svarat förhoppningsvis. I dag är jag absolut säker på att detta kommer att hända. Mottagligheten för hållbara lösningar har ökat under de senaste åren. Med det engagemang vi har från ägarna och de resultat som vi kan se i projektet och dialogen med våra intressenter är alla i linje, sa Per Tunell, COO Wallenius Marine.

”Udda fågel”

Per Tunell tror att Oceanbird nog till en början kommer att uppfattas som något av en udda fågel när hon seglar på oceanerna.

– Fartyget kanske inte genast passar in perfekt i de nuvarande transportsystemen, men det stöd vi får från nyckelintressenter som operatörer, lastägare, hamnar och myndigheter är överväldigande. Jag tror att utmaningen finns där fortfarande, men den var större när vi startade projektet.

Version 3.0

Projektchef Carl-Johan Söder på Wallenius Marine sa att projektet började från noll genom att ta ett holistiskt perspektiv och titta på alla olika aspekter som aerodynamik, hydrodynamik, lastoperationer, ruttoptimering, risker och robusthet. Alla olika komponenter måste fungera i samverkan som en enda integrerad enhet.

– Detta är den tredje iterationen i designslingan.

Han berättade att seglen har varit en av de största utmaningarna. Riggen är 80 meter hög och består av fem teleskopiskt indragbara vingsegel med en sammanlagd area på 7.500 kvadratmeter.

– Det gäller att hitta en setup med tillräcklig effektivitet med möjlighet att generera tillräcklig kraft men också möjlighet att reducera effekten på ett säkert och robust sätt.

Nordatlanten

Enligt Per Tunell kan Oceanbird-konceptet tillämpas i vilken oceangående trafik som helst.

– Vi måste emellertid börja någonstans och vi börjar med att titta på Nordatlanten. Vi har en mycket ambitiös tidsplan och vi har möjlighet att göra det möjligt att sätta ett sådant fartyg i trafik i slutet av 2024.

En video från webbinariet finns på Oceanbirds webbsajt. Ett reportage om hur vindkraft utnyttjas som energikälla med en presentation av hur långt Wallenius Marines projekt hade avancerat i våras publicerades i Sjöfartstidningen nummer 4/2020. Reportaget kan även läsas på nätet.