Fotograf: Wallenius Lines.

Kategori: Fartygsaffärer

Wallenius köper fartyg från 1925

Wallenius Lines har köpt det kulturmärkta ångfartyget Saltsjön, byggt 1925. Säljare var Scandinavian Intermarket som också äger ångfartygen Bore och Örnen Ettan.

I dagsläget har Saltsjöns nya ägare en rad idéer om vad hon ska användas till. Planen är att låta henne ligga vid Ekerö i Mälaren, i anslutning till det planerade bostadsområdet Ekerö Strand, vilket Wallenius Lines systerföretag Wallfast bygger tillsammans med Skanska Nya Hem. Men hon ska också användas för middagar, representation och liknande.

Kulturarv

Wallenius Lines skriver i ett pressmeddelande att köpet av Saltsjön bottnar i rederiets omtanke om det svenska kulturarvet. Saltsjön blir det andra kulturhistoriskt intressanta fartyget i rederiets ägo, det första är Soya III som var det första fartyget som levererades till Rederi AB Soya 1936. Rederi AB Soya är ursprunget till Wallenius Lines och idag moderbolag i koncernen.

Wallenius Marine ska ha ansvar för bemanningen av Saltsjön.

Från 1920-talet

Saltsjön, som är det sista bevarade fartyget från 1920-talet, byggdes på Eriksbergs varv och och leverarades till Waxholmsbolaget 1925. Hon sattes in på traderna Stockholm – Dalarö – Ornö – Utö och Stockholm – Öregrund. Under vinterhalvåret gick hon mellan Stockholm och Vaxholm eftersom hon också var isbrytande. Hon har också gått i Mälaren för Strömma Kanalbolaget, då med namnet s/s Björkfjärden.

Diesel

Saltsjön som tar 250 passagerare, är 37,5 meter lång, 7 meter bred och har ett djupgående på 2,10 meter. Hon drivs med en 2-cylindrig kompoundångmaskin på 550 hk, som ger en fart av cirka 11 knop. Ångpannan är av skotskt typ och eldades från början med kol. Numera eldas hon med diesel och Wallenius Lines har för avsikt att använda HVO miljödiesel (hydrerad vegetabilisk olja) som är koldioxidneutral.