Viking Line förstärker sin marknadsposition

Antalet passagerare på Viking Lines fartyg ökade med drygt 8 procent till 6,2 miljoner under verksamhetsåret 1 november 2007 till 31 oktober 2008. Ökningen kan främst härledas till linjerna Helsingfors–Tallinn och Kapellskär–Mariehamn, där Viking Line har förnyat tonnaget. Viking Line har inom passagerartrafiken förstärkt sin marknadsandel på samtliga linjer och uppgår till totalt 39 procent inom det område som bolaget opererar. Den största marknaden har Viking Line på linjen Åbo–Åland–Stockholm med 55 procent.Det ekonomiska resultatet påverkades av bunkerkostnaderna som gick upp med 52 procent under verksamhetsåret. Resultatet före skatter på EUR 19,8 miljoner nådde därför inte upp till föregående verksamhetsårs nivå (EUR 33,8 miljoner).


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.