Polska varvsarbetare kräver att presidenten och regeringen uppfyller sina vallöften. Staten som största ägare har sagt att Gdansk Shipyard skall separeras från Gdynia Shipyard innan privata investerare får kontroll över varvet. Dessutom skulle varvet få ett kapitaltillskott, genom en riktad emission till staten. Ingenting har dock hänt. Gdyniavarvet behöver nytt kapital omgående och skuldbördan växer. De bud man fått för Gdansk Shipyard beskrivs som provokativt låga, mellan PLN 10 och 50 miljoner (EUR 2,6–13 miljoner), medan man hade räknat med bud på runt PLN 80 miljoner (EUR 21 miljoner). Facket kräver ett möte med presidenten och premiärministern för att diskutera deras löften, annars hotar man med gatuprotester.
Redan prenumerant? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.