Linjen Umeå–Vasa trafikeras av Wasalines Aurora Botnia. Arkivbild från 2021.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Miljö

Umeå–Vasa ska bli grön sjöfartskorridor

Umeå kommun ställer sig bakom överenskommelsen om att sträckan Umeå–Vasa ska bli en grön sjöfartskorridor. Linjen trafikeras av Wasalines Aurora Botnia.

Kommunstyrelsen i Umeå ställer sig bakom en MoU mellan parter i Umeå och Vasa om att göra förbindelsen Umeå–Vasa till en grön sjöfartskorridor.

Bli en föregångare

– Det här är en viktig fråga som går i linje med det mål som Umeå kommun har om klimatneutralitet till år 2030. Det finns en hel del kvar att göra för att uppnå målet, men undertecknandet av Memorandum of Understanding är ett steg som innebär att Umeå kommun, kommunföretagen och Vasa stad kommer arbeta för att transportkorridoren Umeå–Vasa ska bli en föregångare i omställningen av sjöfarten, säger Hans Lindberg (S), ordförande i Umeås kommunstyrelse, i ett pressmeddelande.

De nordiska miljö- och klimatministrarna har i en särskild deklaration enats om att genomföra ett pilotprojekt om gröna sjöfartskorridorer. Där har rutten Umeå–Vasa identifierats som en av de två mest intressanta sjöfartskorridorerna i Norden, i ett urval av 81 rutter.

Långsiktig ambition

– Umeå kommun har en långsiktig och strategisk ambition att bidra till utveckling av hela den öst-västliga korridoren, från Finland via hamnarna i Vasa och Umeå, till Atlantkusten i Mo i Rana. Tack vare ett nära samarbete med Vasa stad har vi i dag världens mest miljövänliga färja, Aurora Botnia, i drift mellan våra städer vilket ger oss goda förutsättningar att skapa en grön sjöfartskorridor, säger Anders Ågren (M), kommunalråd, Umeå kommun, i pressmeddelandet.


Fakta: Gröna sjöfartskorridorer

Som ett av 21 länder anslöt sig Sverige till Clydebankdeklarationen vid FN:s klimatmöte i Glasgow 2021, COP26. De undertecknande länderna åtar sig att etablera minst sex gröna sjöfartskorridorer till mitten av 2020-talet. Ambitionen är det ska skapas ännu fler gröna sjöfartskorridorer fram till 2030. Arbetet redovisas på FN:s årliga klimatmöten.

Med gröna sjöfartskorridorer avses utsläppsfria rutter mellan två eller flera hamnar. Korridorerna kan bestå av sjötrafik mellan hamnar i olika länder men också sjötrafik mellan hamnar inom ett och samma land.

Hittills har överenskommelser om gröna sjöfartskorridorer med trafik på svenska hamnar ingåtts mellan Göteborg och Rotterdam samt nu Umeå och Vasa.