Tyska redare klagar på finska isklassbestämmelser

Den tyska redareföreningen Verband Deutscher Reeder (VDR) har skickat ett brev till ett antal riksdagsledamöter i Finland, där man beklagar sig över att regeringens proposition om en ändring av lagen om farledsavgifter drogs tillbaka i slutet av förra året. Den nya lagen skulle bl.a. ha tillåtit Sjöfartsverket att tolka isklassbestämmelserna mer ”flexibelt” och tilldela ett fartyg en högre isklass om det endast i ringa grad avviker från isklassbestämmelserna.Vidare påpekas att utländska rederier transporterar 80 procent av Finlands sjöburna export och att de nu kanske måste överväga om det lönar sig att fortsätta anlöpa finländska hamnar på grund av de höjda avgifterna eller om man är tvungna att höja frakterna. Man skriver att trafiken på Finland ger ett kostnadstillägg på 10 till 15 procent.Bakgrunden till härvan är att det framkommit att den isförstärkta zonen kring vattenlinjen i vissa nybyggda fartyg inte går tillräckligt högt upp. Rederierna var då tvungna att förstärka fartyget eller flytta lastmärket lägre ned för att få behålla isklassen. En sänkning av isklassen innebär förhöjda farledsavgifter i Finland. De rederier – bl.a. många finländska och åländska – som redan låtit bygga om fartygen till stora kostnader anser sig givetvis orättvist behandlade om Sjöfartsverket ”benådar” de rederier som väntat med att bygga om sina fartyg.De fartyg som har en mindre avvikelse får dispens för ett år i sänder och betalar farledsavgift enligt sin gamla isklass.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.