Thun köper Broström

Thunbolaget, med säte i Lidköping, köper delar av det Maerskägda Broström och återupptar det gamla namnet Thun Tankers. Thun köper ut Broströms 50-procentiga andel i tolv fartyg där Thun redan äger den andra hälften. Fartygen ingår, tillsammans med ett trettonde, i det segment Maersk kallar Small tanker northwest Europe. Alla på Broström som idag jobbar med fartygen i segmentet kommer att erbjudas jobb i det nya bolaget som kommer att ha kontor inom vallgraven i centrala Göteborg. – Vi håller ihop flottan och kommer att fortsätta att erbjuda en högkvalitativ service till våra kunder utan något avbrott, säger Anders Källsson, vd på Erik Thun AB. Fartygen som ingår i affären är den så kallade G-serien som inleddes med Bro Grace som levererades 1999 och vars senaste tillskott är Bro Garland, levererad 2009. Fartygen har en dödvikt på mellan 6.535 och 7.759. De tradar i Nordeuropa, från atlantkusten, via England, Irland, Färöarna, norska kusten och hela Baltikum med petroleumprodukter. Tio av de tolv går med rena produkter och två med smutsiga och de gör uppåt 100 resor per år. – Det här är ett naturligt steg eftersom vi ägde fartygen till hälften och det är vi som byggt och bemannat fartygen. Maersk skulle avveckla de här fartygen under alla förutsättningar så det var klart att vi var intresserade av att köpa fartygen, säger Anders Källsson. Köpet måste godkännas av berörda konkurrensmyndigheter innan det går igenom. Det var i augusti Maersk meddelade att man skulle flytta Broström till Köpenhamn, där resten av Maersk Tankers finns. Sedan dess har det florerat flera rykten om vad som ska hända med Broströms flotta och med de anställda på Broström som kommersiellt opererat bolagets hel- och delägda fartyg. – Nu går vi från danskt till svenskt ägande. Det är viktigt att behålla så mycket sjöfart som möjligt i Göteborg, säger Anders Källsson som tror att det även i fortsättningen kommer att gå att tjäna pengar på det här fartygssegmentet. – Ja, det tror vi på. De små tankfartyg som Thun nu köper ut Maersk ifrån är bara en del av Broström, ännu återstår att se vad som kommer att hända med Broströms större fartyg i både Europa och Singapore. – De delarna följer med till Köpenhamn, det var aldrig aktuellt för oss att köpa dem. Thun och det som idag heter Broström har en lång gemensam historia. I slutet av 1980-talet bildade Thun och Skärhamnsrederiet Shipinvest ett gemensamt bolag kallat United tankers som sedermera börsintroducerades. Shipinvest köpte också det historiska Broström och övertog det namnet och Thun sålde sin andel i United tankers till sin gamla partner som övertagit det anrika namnet och Thun hade plötsligt inga tankfartyg. – Vi lämnade aldrig tank egentligen, vi har hållit på med tankfartyg sedan början av 1950-talet. Det är bara befraktningen som vi inte haft under tiden med United tankers och sedan Broström. Så det här är inget nytt för oss, det är bara att vi tar över hela ansvaret.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.