Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Utbildning | Politik

SUI utan anslag för 2015

Den fartygsförlaga utbildningen vid sjöbefälsskolorna får det tufft under kommande år. Regeringen fick inte med anslaget till skolorna i budgeten.

Den förra regeringen utlovade 1,4 miljoner kronor till SUI (Sjöfartens Utbildningsinstitut), för praktikplatser till sjöss. De pengarna fanns inte med i den nya regeringens budgetproposition som lades fram igår. 

– Det kom lite som en kalldusch, eftersom vi tidigare fått ett förhandsbesked om att de skulle beviljas, säger SUI:s styrelseordförande Per Barkman.

Avgörande utbildning

Det är sjöfartsutbildningarna på Chalmers i Göteborg och Linnéuniversitetet i Kalmar som tillsammans ansökt om hjälp med finansieringen av studenternas praktik. Den fartygsförlagda utbildningen är avgörande för att sjöbefälsstudenterna ska få avlägga sjökaptensexamen. Personalen på SUI:s kansli arbetar hårt med det tuffa arbetet att skaffa meningsfull och väl planerade praktikplatser till alla studenterna. Utan finansiell hjälp finns nu risk att båtar som kan erbjuda praktikplatser ändå blir utan studenter.

Per Barkman vill dock poängtera att det uteblivna anslaget i höstpropositionen, inte betyder att loppet är kört för SUI.

– Det verkar inte omöjligt att vi kan komma med i vårbudgeten och därmed få anslag till 2016. Vad vi förstått är det ju ingen politisk oenighet som ligger bakom att de 1,4 miljonerna inte finns med för 2015. Men vi får ett bekymmersamt kommande år.

Hittar finansiering

Nu måste skolorna komma in med en ny ansökan till våren. 

Per Barkman poängterar att SUI:s mål är att driva verksamheten vidare på samma sätt som tidigare, trots de uteblivna pengarna.

– Jag tror vi hittar en finansieringsmöjlighet, även om både branschen och skolorna har det tufft idag.

Kommentarer

  • Joachim Reif

    Den var snygg den….

  • 'allå'allå'emliga armén

    Vad sägs om uppföljning mot finansminister Andersson och infrastrukturminister Johansson? Hur fan kan de motivera någonting sånt här?

  • Kevin Lundahl

    Sverige regering i ett nötskal jävla idioter

  • Johannes

    Den nya regeringen är fruktansvärd. De kan inte ens ta frågan om tonnageskatt på allvar. Hur många svenska sjömän kommer att förlora sina jobb eller söka jobb i utlandet? Sverige tappar enorma summor pengar att inte inte införa tonnageskatten.

    Vad ska egentligen krävas för att svenskar ska få kunna jobba under svensk flagg?

  • Mikael Bäckström

    Ja tack för den! Det räckte inte med att dra på tonnageskatten, ni var tvungna att förstöra för oss elever också. Men nu vet vi i alla fall vad de rödgröna tycker om svensk Sjöfart, det är inte ens värt att satsa på studenterna.

  • Anonymous

    Det är slut på pengarna.
    Migrationsverket tar 41 miljarder. Därutöver tillkommer sjukvård, tandvård, socialbidrag osv. Totalt en kostnad på 100-150 miljarder varje år. Tyvärr döljs de flesta kostnader i olika departement samt via kommuner och landsting.
    För att betala invandringen måste det sparas på andra konton. Svårare än så är det inte.

    • Järnrörsmannen

      Det var nog bland det mest korkade jag läst… Inte många siffror rätt där inte och skyll sen allt på invandringen… Retorik att likna med pottfriserad dreglande banjospelare från Sölvesborg…

      • Anonym

        Nivån på inläggen stiger…..

      • Anonymous

        Men nu är det så att i budgeten får Migrationsverket 41 miljarder för 2015. Det framkom alldeles tydligt häromdagen. Övriga invandringsrelaterade kostnader specificeras inte utan hamnar på de enskilda kommunernas och landstingens samt statens departements konton. Tro inte att sjukvård, tandvård, kriminalvård, socialbidrag osv. belastar Migrationsverkets budget, för det gör de inte. Alla dessa kostnader och fler därtill skall betalas av någon annan än Migrationsverket.

        Finns det inte tillräckligt med pengar i budgeten så måste man spara in på något. Det gäller staten och dig och mig lika. Staten kan förvisso låna pengar till konsumtion, jag med i och för sig men skulle aldrig göra det, men lånade pengar skall dock betalas tillbaka. Gör inte vi det så måste nästa generation svenskar betala tillbaka lånen.

        Så för att budgeten skall gå ihop så måste utgifterna anpassas till inkomsterna. Försvaret har sedan 1975 fått minskade anslag i varje budget. Vart har de pengarna tagit vägen som sparats in? För vi har inte betalat mindre skatt. Utan istället tvärtom. 2013 var det år som det betalades mest skatt intill statskassan någonsin. I svenska pengar! Det räcker dock inte utan procentsatserna måste höjas ytterligare för att täcka kostnaderna.
        Så ta en fundering till kära Järnrörsmannen. Vart tar pengarna vägen? Ett stort hål?

        För övrigt känns det som att du fått lite grann mer om bakfoten. Gissar att din signatur avser situationen med SD? Men, det var ju inga järnrör som de använde. Rören var av ett helt annat material än järn…

      • Realist

        Ja det är på grund av sådana verklighetsfrånvända strutsmänniskor som du som vi snart gett bort inte bara vårt land och arv men även våra jobb…

  • Inte rasist, men

    Tror någon här att Svenska statens kassakista är outtömlig? De flesta som fått godkänt i matematik under 60-00 talet bör kunna räkna ut vart skattepengarna går.
    Inte rasist, men

    • Anonymous

      De som kommer hit till Sverige är inte av en annan ras. De är människor av kött och blod och värda precis lika mycket som vilken annan människa som helst. Tyvärr för de dock med sig en kostnad. En kostnad som till slut kommer stjälpa Sverige. Vi kan klara av 10 000. Kanske rent av 100 000 per år, men klarar vi av 1 000 000?

      Det finns inte ens bostäder åt Svenskarna. Det finns inte jobb till ungdomarna. Men landet fylls på med tusentals varje vecka. Människor som i de flesta fall inte kommer arbeta på 10-15 år men måste försörjas. Har vi råd med det så är det bra. Men vad händer när vi inte har råd? Vad måste det sparas in på?

  • Anonymous

    Mera bidrag hej å hå på böljan blå .

  • Anonymous

    Shit in shit out

  • Andreas Åsenholm

    Situationen är prekär och vi kan bara hoppas att misstaget rättas till fortast möjligt!

  • Anonymous

    Inte så oväntat att kommentarerna glider in på invandringen även här. Har ju stött på ett antal smygrasister på svenska båtar. När en annan blir skeppare åker alla dessa svin iland på direkten.

    • Anonymous

      Med nuvarande invandring och de kostnader det medför kommer påverka samhället och gör det mycket redan idag. Man kan välja att blunda för det eller att resonera om det. Det intressanta är att så fort någon ifrågasätter det rimliga så skall personen direkt smutskastas med rasiststämpeln.

      Många av oss inser att det inte går att fortsätta på den inslagna vägen. Att 1990 ha 3 stycken utanförskapsområden som till 2014 ökat till 156 är en sådan sak som bör diskuteras.

      För övrigt så blir det intressant för dig om du skickar iland andra människor på grund av deras politiska åsikter. I en demokrati har man rätt att ha en avvikande uppfattning. Det är uppenbarligen inte något som du anser. Så det är lite skrämmande att du avser att förtrycka andra människors åsikter så fort du får makten som en envåldshärskare. Vi får hoppas att ditt nuvarande rederi ser igenom dig och inte befodrar dig till högre än din kapacitet.

      • Anonymous

        Jag ger gärna upp en del av vårat överflöd för att rädda andra människor från förföljelse och förtryck. Det är uppenbarligen inte något som du anser. Jag ser en stor skillnad mellan rasism och politisk åsikt och blundar inte för någon typ av rasism på de båtar jag kommer till.

        • Anonymous

          Skillnaden är att du också gör anspråk på mitt sk överflöd i ditt resonemang, för min del får du gärna avsätta hela ditt överflöd till att rädda andra människor, jag å min sida väljer en annan väg, Rasism är för övrigt föreställning om andra raser och och har inget med invandring och dess kostnader att göra.

    • Anonymous

      Det blir svårt att köra båt ensam ..

    • Capt. Arne Jensen

      Du blir aldrig skeppare det finnes inga båtar kvar och för den delen har kapten inte makten längre över vem som är ombord.

  • Lars Andersson

    Hej!

    Vi på Sjöfartstidningen tycker som alltid att det är roligt att så många är inne och kommenterar våra artiklar. Vi vill dock uppmana alla att diskutera i en vänlig och civiliserad ton och att – framförallt – hålla sig till ämnet, i det här fallet de uteblivna pengarna till SUI.

    Som alltid läser vi samtliga kommentarer och förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som innehåller exempelvis personliga angrepp, rasistiska yttranden eller allmänt kränkande/nedsättande uttalanden.

    Självklart uppskattar vi också att ni som har tydliga åsikter om något skriver under dessa med ert eget namn och inte bara skriver anonymt.

    Med vänliga hälsningar
    Lars Andersson / tf redaktionschef Sjöfartstidningen

    • Caroline Johansson

      Hej Lars,

      det är rätt störande/stötande att läsa kommentarerna som du beskriver. Kan ni inte rensa lite mer? Många ”inte rasist, men..” -kommentarer härinne som inte har ett dugg med SUI att göra.

      • Lars Andersson

        Hej Caroline, tack för dina synpunkter!

        Det finns många sätt att se på ett kommentarsflöde som vårt. Å ena sidan tycker vi att det är både viktigt och angeläget att folk i branschen har en plats där de kan debattera och tycka till i olika aktuella sjöfartsämnen. Å andra sidan finns det alltid en möjlighet att debatter kan spåra ur och att inlägg kan uppenbart oacceptabla (eller helt enkelt bara innehålla ovårdat språk).

        Som jag skrev i mitt förra inlägg så läser vi samtliga kommentarer och diskuterar regelbundet om det finns fog för att ta bort ett inlägg – vilket vi inte drar oss för att göra om ett inlägg bryter mot våra kommenteringsregler.

        Vi anser dock inte att vi ska gå in och agera åsiktspolis eller smakdomare och ta bort ett inlägg bara för att skribenten uttrycker åsikter vi inte själva nödvändigtvis håller med om. Visst kan vissa inlägg, inte minst under den här artikeln, hamna en bit ifrån den ursprungliga kärnfrågan men så länge det finns en koppling till huvudfrågan så måste vi se objektivt på det hela och inte låta oss styras av vad vi själva här på redaktionen tycker om åsikterna inläggen ger uttryck för.

        I exemplet med kommentarerna till SUI-artikeln så accepterar vi alltså inlägg där någon anser att de uteblivna SUI-pengarna beror att invandringen kräver si och så mycket pengar att det inte blir något över till SUI. Vi accepterar dock inte inlägg som innehåller rasistiska yttranden, personangrepp eller kränkande kommentarer om någon etnisk grupp.

        För att ytterligare illustrera hur vi agerar som moderatorer kan vi göra jämförelsen med den politiska debatten i övriga samhället: även om vi på ett rent personligt plan uppfattar en åsikt som både störande och stötande så har trots personen som yttrar den åsikten en rätt att säga sin mening.

        Hoppas du fick svar på dina frågor, om du vill får du gärna maila eller ringa mig och diskutera mer.

        Med vänliga hälsningar
        Lars Andersson / tf redaktionschef Sjöfartstidningen

      • Anonymous

        Om det vore så, Caroline Johansson, att det fanns obegränsat med pengar så skulle vi ha råd med allt som vi vill göra.
        Finansministern har redan deklarerat att det är ”tomt i ladorna”. Samtidigt får Immigrationsverket 41 miljarder i tillskott.

        Till slut måste vi bestämma oss för hur vi skall ha det. Och vi har redan passerat gränsen för vad ekonomin klarar. Tyvärr!

        Det blir därmed mindre pengar till SUI, välfärd, äldrevård ju mer som invandringen kostar. Det hänger ihop, även om du inte gillar det.

  • Capt. Arne Jensen

    Varför är jag inte förvånad, tror att vi har den värsta regeringen genom tiderna.
    Det ser ut som slutet för Svensk sjöfart och vi som var så stora på alla haven en gång i tiden.

  • Seglande maskinist

    Kan väl påpeka att sjöbefälsstudenterna även kan ta sjöingenjörsexamen också. Av någon outgrunnlig anledning glöms alltid maskinavdelningen bort…

  • Rolf B Bertilson

    Med tanke på det ringa beloppet för regeringen men väl så viktigt för skolorna i Kalmar och Göteborg borde man väl kunna betala ut beloppet oavsett det var med i budgeten eller inte. Om inte kan man väl göra en förutbetalning för 2016 och att skolorna söker dubbelt belopp för detta år. Smidighet kanske det kan kallas. Regeringen kan ju gå in som idag men extra miljonbelopp för invandringen.

  • Maskinist

    Intressant att man tror att man kan slänga iland besättningsmedlemmar bara av den orsaken att de är av en annan polotisk åsikt. Men det är klart, som skeppare är man ju Gud…

  • Chiefen

    Det är bara att lägga ner sjöbefäls utbildning. För att lura människor att börja läsa till något som inte finns är horibelt. För när vi som redan har många deceniums erfarenhet av sjöfart inte har något jobb att söka, vad tror ni hur det skall sluta den dagen efter 4 års utbildning till Sjöbefäl? Land jobb förstås,alltså läs en vanlig högskole utbildning. Som sjö anställd får man inte ta anställning för utlänsk arbetsgivare och samtidlig vara mantalskriven i Sverige. Kolla med skatteverket ni som tror mig. Så säg inte till sjöbefäls studenter att hela värden liger framför era fötter som arbetsmarknad. Om man inte vill emigrera förgot, men det var väl inte menningen med en Svensk högskole utbildning att utbilda för utländska arbetsgivare. det har stängts Sjöbefälsskolor tidligare med statens goda minne förut

  • Anders Peterson

    Varför finns det 2 Sjöbefälsskolor överhuvudtaget, det är en gåta för mig som seglat som sjöman sedan 1979 och sett den svenska sjöfarten och dess anrika rederier föCrsvinna som målarpenslarna i ”Båsensjappet”. 1 skola i Kalmar räcker för både nautiker och maskinbefäl. Ha hårdare antagningskrav och sålla ut redan första termin de som inte är ”spantade för traden”. Självklart ska staten via SUI se till att kapital finns till bra och givande praktikplatser på olika typer av fartyg i olika fartområden, något annat är direkt pinsamt både för rederinäringen och regeringen/riksdagen. Citat: Bli en Malmrosare. Bli en av oss! (Annons i Sjöfartens bok 1976) Gör din plikt. Kräv din rätt! (Sjöfolksförbundets devis) Själv gick de i Graven till Seko och blandades med postiljoner och lokförare…….. Man blir mörkrädd i Sverige 2014 att stat och regering inte förmår bättre, men kämpa på i höstkulingen bör SUI med stolthet fortsätta göra! Med vänlig hälsning matros och Ordf i NEECC1990* Nord Estonia Estline CrewClub1990. Anders Peterson ”Drutten”

  • Caroline Johansson

    Ibland känns det som att många klamrar sig fast vid något som icke längre är med orden: ”det är invandrarnas fel”, ”jävla nya skitregering” och klassikern: ”det var bättre förr”. Ja, det kanske det var, men förr var förr, och nu är nu och liksom alltid måste människan anpassa sig efter samtiden.

    Jag är själv ganska nyutexaminerad från Kalmar och kan idag inte förstå hur man kan välja att lägga fyra/tre år och massa studielån på en utbildning med så osäkra framtidsutsikter, om man inte redan innan har en plan som består, exempelvis, av att man nischar sig under sin utbildningstid eller kan tänka sig alternativa karriärer. Hur kan man börja på sjökaptens/sjöingenjörsutbildningen utan att sätta sig in i hur arbetslivet och arbetsmöjligheterna ser ut, för att sedan spela offer och börja gnälla när resurserna stryps åt? Är folk så verklighetsfrämmande att de fortfarande lever i den romantiska drömmen om sjöfararlivet med världsomseglingar och sjömansidentitet?

    Jag kan förstå att folk känner ett ”kall” för att exempelvis bli lärare eller sjuksyrror, men sjömän… not so much anymore, huh? Det är ett flytande kontor. Bra: ledigheterna och lönen i de fall man får ett jobb. Annars: som vilket annat kontors/servicetekniker-jobb som helst.

    Med alla ovanstående tankar i bakhuvudet är det kanske dags för en stor förändring: ska skolorna överhuvudtaget garantera praktikplatser? Är det isåfall rätt att gå genom en sådan organisation som styrs som SUI, när det finns så få svenska båtar kvar? Ska man lägga ett större ansvar på eleverna för sin utbildning eller ska skolorna bilda egna ”SYO-kontor” där man förmedlar praktikplatser till rederier som faktiskt VILL ta emot befälselever, världen över?

    Hmmm, bara en provocerande tanke: om skolorna inte garanterade praktikplatser, kanske man skulle få ett mer proportionerligt antal sökande, sett mot hur många jobb som finns? Men att få in färre elever, det är såklart ingen intresserad av 😉

    Själv då? Jo, jag har hittat drömjobbet, men i en stor, röd tegelbyggnad i Norrköping. Inte spantad för traden? Jovars, men jag poängterar igen: vad är viktigast – att krampaktigt hålla sig fast i den tynande sjömansidentiteten, eller att skaffa sig ett bra och stimulerande arbete, vilken utbildning man än må ha?

    • Anonymous

      Caroline, jag gratulerar till examen och jobb på ”verket” i Peking, men man undrar en del när man läser ditt inlägg. Jag tog ”skepparexamen” på Sjöbefälsskolan i Stockholm 1979 i December, 15 år gammal för jag hade en dröm som jag förverkligat 10ggr om. Jag har jobbat från 1979 till 21 Juli 2009, då jag sjukavmönstrade pga av malaria som jag fått i Port of Duala, Camerun. Jag har aldrig seglat för pengar eller ledighet, däremot för alla platser man sett, alla länder som passerat revy och för alla roliga skeppskamraters skull, där ingen svek kamratskapet i onödan. Nostalgi och svunna tider säger du (?), stolthet, yrkeskunskap och ett sjutusans sjömansskapskunnande med blicken mot horisonten, säger jag! Släpp din ”pekfån” känn havsbrisen i håret och njut av utsikten från ”bryggan” på Emma Maersk i Singapore strait! Med vänlig hälsning Anders Erik Peterson ”Drutten” P.s. Gå gärna in på min Faceboksida och titta på bilderna i albumen så förstår du Caroline! FB. marcopolo1038 Anders Erik Peterson, när du ser profilbilden fattar du att det är jag! D.S

    • Anonymous

      Nyutexaminerad och redan anställd på hafsverket… Med en PK attityd! När månne vi se dig i någon politisk position?

  • Fyrst

    Jag håller med Chiefen och hög tid att se sanningen i vitögat.

  • Chiefen

    Ja samtiden har varit här länge och att utbildning skulle var raka spåret till en osäker framtid. Det vet alla aktörer inom sjöfartsutbildning inkl Gymnasie utbildningen. En då rullar det på med branch dagar
    varje år. Branchen är inte där för att anställa studenter i 2 siffriga tal och 100 tals befäl det var många decenium sen det var tal om dom siffrorna. Och Caroline Johansson tycket att ombord shipping är som vilket land jobb som helst får stå för henne. Och mina killar i maskin är inte vilka servicetekniker som helst. Hjälpmedel och automatic är bara personalens förlängda arm. För vet man inte vad man startar,stoppar, justerar m.m så är det för eller senare katastrofen ett faktum. Det är nu den med erfarenhet behövs, helst många års erfarenhet. För att laga det som har körts sönder m.m Och skall man jobba i Norrköping på verket då blir det många läro år precis som med alla andra yrken innan man får ett ertjänande och eget ansvars område. Men det mesta är sunt förnuft som inte kommer av sig själv. Utan medfödd och delvis uppfostran. Jo att det inte finns praktikplatser….behovet finns inte från arbetsgivarens sida. Dom tittar långt utanför Europa för sitt dagliga personal behov. Och glöm inte att ha bra försäkringar ni redare som tycker att allt som är billigt är bra

  • Rolle

    Chiefen har helt rätt! Den nya generationen är ju uppfödda med datatekniken och kan allt om det. Men vad gör man när man trycker på knappen och inget händer där ute i bullret och skiten

  • Nisse

    Helt rätt Chiefen och dags att lägga ner utbildningen i Sverige. Svenska redare
    anställer bara låggprisarbetskraft.

  • Bara 20 år till sjöss

    Hade vi Svenskar varit lite mer nationalistiska (speciellt då redarna) så hade nog mången sjöjobb kunnat räddas. Tyvärr är de flesta vanliga dödliga svenskar alldeles för naiva och blåögda för att förstå och gynna de få aktörer som är det…
    Bättre att betala halva priset för ”made in china” and brought to you by….????
    Men Caroline J, var inte ledsen, snart förlorar du nog ditt jobb med när det inte finns svensk sjöfart överhuvudtaget, fast det förtjänar du med den attityd du visar…

    • Elisabeth Schröder

      På riktigt, ska vi gå ner på personangrepp? Det är ju en väldigt hög nivå. Inte ens ” de gamla grekerna” gjorde det….

      • Anonymous

        Varför skall vi ha hafsverket om vi inte har sjöfart?

        • Anonymous

          Dumt retoriskt ställd fråga eftersom vi har ganska mycket sjöfart som trafikerar svenska vatten och tendensen är att trafiken kommer öka. Läs gärna mer här på sjöfartstidningen ( http://www.sjofartstidningen.se/nyheter/?kategori=8 ) . Sedan föreslår jag att du även går in och läser Sjöfartsverkets verksamhetsbeskrivelse (det kan ju även den erfarne ”Bara 20 år till sjöss” roa sig med en stund) så kanske ni kan få en klarare uppfattning om myndighetens roll inom svensk sjöfart. Här är en lättläst länk: http://www.sjofartsverket.se/sv/Om-oss/Vad-gor-Sjofartsverket/

          • Anonymous

            Utan en svensk flotta behövs inte hafsverket…

  • Don Cabron

    Är det ekonomiskt försvarbart att utbilda sjöbefäl för Norge, EU etc.
    För de flesta som går ut får ju inget jobb på svenska båtar, eller så vill de inte eftersom pengen i handen är så mycket bättre utomlands.

  • Chiefen

    Nu skall jag hoppa lite i ämnet MEN. Våra få kvar varande reparations varv här i Sverige vilka är det som utför det dagliga ARBETET. Jo in hyrd peronal för att fast anställd personal är för få….men det stora flertalet är inte våra Svenska bofasta utan låglöne personal från sydöstra EU med lokal avtal botten från sitt hemland.. Jo nu kommer poängen, För oss Svenska sjöfarare är det allt för bekant.
    Vi är för dyra för aktie ägarna i det vanligaste 3-månad kaptalismen tidevarv. Vem är det som är förloraren i Globalisering? Vi själv förstås och våran framtid som nation. Dom undergrävs av en minoritet som inte bryr sig om det stora system felet

  • Anonymous

    Det här med att alla duktiga som sitter bakom sina anonyma datorer och kastar skräp till höger och vänster: Lämna den mörka vrån och kom ut i ljuset. Det ni håller på med är en annan variant av att vara nättroll och det är inte ok. Jag tycker Caroline har en poäng; varför ska vi utbilda fler än vad marknaden behöver? Jag var på en presskonferens med Elmsäter-Svärdh på Chalmers för två år sen. Elmsäter sa då att den blå regeringen var högst medveten om att man utbildade studenter för en marknad utomlands men att det var bra för de flesta valde att bo kvar i Sverige och betala skatt här. Nu har vi en ny regering med en finansminister som inte, enligt min erfarenhet, är intresserad av sjöfart. Nej men då kanske vi inom ”svensk” sjöfart ska sluta tycka synd om oss själva och enas om våra viktigaste frågor och driva dessa på politisk nivå. På ett korrekt sätt. Utan personangrepp. Utan blanda in integrationspolitiken. För den hör inte hemma här. Möjligen ska svensk infrastrukturpolitik talas i samma mening som svensk sjöfart.

  • Elisabeth Schröder

    Inlägget nedan är mitt. Postade det för snabbt bara.

  • Lars Andersson

    Godmorgon.

    Vi på Sjöfartstidningen tycker som alltid att det är roligt att så många är inne och kommenterar våra artiklar. Vi vill dock påminna alla om våra regler för kommentering och uppmana alla att diskutera i en vänlig och civiliserad ton och att – framförallt – hålla sig till ämnet, i det här fallet de uteblivna pengarna till SUI.

    Vi vill också ännu en gång understryka att vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som innehåller exempelvis personliga angrepp, rasistiska yttranden och/eller allmänt kränkande/nedsättande uttalanden.

    Med vänliga hälsningar
    Lars Andersson / tf redaktionschef Sjöfartstidningen

  • Fredrik Hellsberg

    Efter att ha läst alla kommentarer i ämnet blir jag både orolig och förbannad, men föga överraskad tyvärr.

    Att läsa kommentarer i stil med ”Regeringen måste vakna”, ”Ministrarna fattar inget” etc är inget nytt eller unikt för sjöfarten. Öppna vilken branchtidning som helst från Gruvdrift, fiskenäring, byggbranch, IT mm. Samma sak! Behovet att bli sedd är stor. Precis som behovet att känna sig lite missförstådd och undanskuffad. Enligt mig handlar det om att hantera förändringar. Det enda vi vet säkert, är att inget varar för evigt. Inte ens, hör och häpna Svensk Sjöfart! Nu menar jag inte att Svensk Sjöfart kommer dö ut, eller ens att jag tror det. MEN, att referera till forna tider och spy galla över dagens Svenska Sjöfart och hur Regeringen driver densamma. Det är oerhört naivt. Och aningens korkat. De flesta branscher utsätts av internationell konkurrens med billig arbetskraft som följd. Anpassar man sig efter nya givna förutsättningar överlever man. Annars inte. Vi får inte heller glömma bort att vi gärna utnyttjar den internationella marknaden när det gagnar oss själva. Vi Svenskar arbetar gärna i Norge för bra betalt. Vi är Norges billiga arbetskraft. Så då passar det.
    Att skylla på redare för att de anställer billig arbetskraft är enligt mig dessutom en ordentlig motsägelse. Vi vill ha Svensk sjöfart, eller hur? Hur överlever en redare när fraktpriser sjunker? Jo, minskar lönekostnader, bunkerkostnader etc. Inget konstigt alls!

    Caroline har flera poänger tycker jag. Hennes provocerande tanke är kanske inte så provocerande? Den är snarare en verklighet. Redan idag har skolan i Kalmar tweekat systemet till den grad att urval på önskemål är betygsberoende. Just på grund av båtbrist. Skolan friskriver sig numera från det tidigare kursinnehållet ”Ett års fartygsförlagd utbildning”. Vi är med andra ord redan där! Och är det så orimligt? Nej, givetvis inte. Återigen denna övertro på att allt ska minsann vara som det alltid varit. Suck.

    Förstår inte kommentarer gällande Carolines inlägg. Du kommer förlora jobbet och det förtjänar du? Vem skriver sånt i ett forum? Trötta, bittra människor som sitter o drömmer sig tillbaka till hur det var för. Misslyckade och bortglömda. Det är såna människor som skriver sånt!
    Och vad är fel med en PK-attityd?

    Alla inlägg om att det är invandrarnas fel att Svensk sjöfart går trögt tänker jag inte ens kommentera. Fel forum så att säga.

    • Anonymous

      Sverige har en budget att förhålla sig till. Varje post måste synas i sömmarna. Vi har därmed inte råd med allting. Hur gärna vi än vill. Så det finns en orsak till att SUI får mindre pengar. Och hur andra myndigheter får mindre anslag. Det är den prioritering som föregående och nuvarande regering valt.
      Om det är rätt väg? Det får framtiden utvisa…

      • Fredrik H

        Visst är det så, håller helt med. Tappade det lite i mitt långa resonemang. Det finns en anledning och SUI, skolor, elever mfl får ta det därifrån. Jag tror att det kommer gå bra trots dessa uteblivna pengar. För allt vad gäller sjöfart, svenska befäl och elevmodell står inte och faller på SUI. Måste betona att jag tycker SUI gör ett väldigt bra arbete med det material de har! Verkligen. Som sagt, håller med dig. Om det är rätt väg får vi se..

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.