Dockstavarvets 28 meters lotsbåt till Tyskland.

Fotograf: Dockstavarvet

Kategori: Skeppsbyggnad | Specialfartyg

Stororder till Docksta

Dockstavarvet har landat en order på två lotsbåtar till Tyskland. Ordervärdet uppges till strax under 100 miljoner kronor.

De två 28 meter långa lotsbåtarna ska levereras 2017 och användas vid Kielkanalens västra inlopp. Det är den statliga tyska sjöfartsmyndigheten, Wasser- und Schifffahrtsverwaltung des Bundes, som beställt fartygen. Dockstavarvet har tidigare levererat sex stycken 17 metersbåtar till samma kund.

– Med detta tillskott i orderboken har vi bra beläggning under ca 1,5 år framåt, säger varvets vd Anders Hellman och tillägger att det säkert blir aktuellt med vissa nyrekryteringar.

Största i modern tid

Lotsbåtarna stationeras i Brunsbüttel och kommer att jobba i Elbeflodens mynning och Nordsjön där det enligt Dockstavarvet blir ”mycket besvärliga sjöförhållanden vid hård pålandsvind och utgående tidvattenströmmar på upp till 6 knop”. Varvet uppger att kunden därför har krävt en vikt på över 100 ton och att de därmed blir bland de största lotsfartyg som byggts i modern tid.

Fartygen ska göra 14 knop och får maskineri på 850 kW.

Kommentarer

  • mats

    Grattis Dockstavarv

  • Gerhard Rook

    Grattis detta är en positiv nyhet på nya året

  • realist

    En sådan nyhet som vi i Sverige verkligen behöver idag…strålande!

  • Rolf B Bertilson

    Det här är en fin seger för Dockstavarvet. Sjöfartsverket var under lång tid för ett 20-tal år sedan en stor kund. Man köpte många lotsbåtar där. Varvet var en självklar leverantör. Och, det fungerade! Sedan började det här med offerter och konkurrensdiskussioner och sämst av allt ”billigaste budet”! Inköpspris var viktigare än erfarenhet. Jag var mitt i diskussionen 1999/2000 när vi skulle höja kvaliteten på våra lotsbåtar vid utsatta Landsort. Det har kostat verket många kronor att inte av teoretiska skäl kunna välja leverantör av en sådan viktig sak som en lotsbåt. ”Billigast offert” har visat sig inte alltid vara även ”bästa offert”! Hoppas att tyskarnas beställningar kan stärka medvetandet!

  • Lennart Jansson

    Grattis KA

  • LGH Capt Nemo

    Goda Nyheter.
    Och för dom som undrar blir det nog Tysk besättning

  • Anonym

    Grattis Dockstavarv
    AlfaTest

  • Anders V

    Grattis Dockstavarvet, det är sådana nyheter vi Norrlänningar behöver, tittar förbi vid tillfälle med en present.

  • BFH J Håkansson

    LGH Capt Nemo: Att på stå att det blir NOG Tysk besättning! Vad kommer detta ifrån? Tyska sjöfarts och kanal myndigheter har inte sakt eller givet någon fakta angående flagg stat. Policy är ingen statisk verksamhet. Alla myndigheter måste operera kostnads effektivt. MEN i detta fall var det NOG ingen som undrade mer en du. Vietnam kan nämnas i andra sjöfarts områden som kommer mer och mer. Som sakt kostnader är en funktion av utfört arbete. Varken mer eller mindre dvs dåliga eller bra kostnader. I detta fall fartygs byggnation.

    • Svensken

      Nu var det iof ett tag sedan jag var där men vill minnas att jag träffat på några icke tyska lotsar i Kiel Kanalen, Holländare pensionerade från Rotterdam tror jag.
      Och kan man ha en Holländare till lots kan man väl tänka sig en utlänning som kör lotsbåten också gissar jag.
      (Men son sagt, det var 10 år sen nu så det kanske har ändrats).

  • Olof Persson

    Grattis Dockstavarvet, det behövs ett varv här i mellannorrland.

  • Karina Linnér, SMTF

    Super! Bra jobbat! Stort grattis till Dockstavarvet!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.