Förvirringen är stor kring blockaden av SolNiver Lines ”Vikingland” som sedan i måndags ligger i Halmstad. Fartyget kan heller inte lossas eller lastas efter sympatiåtgärder från hamnarbetarna. – Enligt vårt sätt att se det är fartyget avtalslöst, säger ITF-inspektör Sven Save till SST, och vi vill nu sätta oss ned och reda ut problemen. Enligt Save fanns bara ett avtal som gått ut vid årsskiftet ombord. Rederiet för det brittisk-flaggade fartyget, Medro Shipping i London, har en helt annan syn på saken. Enligt Medro har avtalet aldrig sagts upp och därmed löper det vidare. Man har förhandlat sedan årsskiftet och enligt uppgift till SST skrevs ett nytt avtal med det brittiska sjöfacket Numast idag. Man hävdar också att blockaden varken har sanktionerats av Numast eller ITF. Detta bekräftas också av det brittiska sjöfacket. I skrivande stund finns också uppgifter om att ITF betraktar fartyget som ett fartyg i ”regional cabotage- trafik” där ITFs s.k. Aten-policy skall gälla. Denna innebär att löneavtal skall skrivas på en nivå anpassad efter de länder som fartyget trafikerar. Detta har SST inte kunnat få bekräftat. Skulle detta vara riktigt är det något förvånande eftersom de fartygstyper som ITF nämner i sin policy är Cargo Ferry, Cargo Passenger Ferry, Ro-ro/Passenger Cargo Ferry, Passenger Ferry och Ro-ro Cargo Ferry. ”Vikingland” är ett renodlat ro-ro-fartyg i trafik mellan hamnar i Nordeuropa och Östra Medelhavet med anlöp i över dussinet hamnar i nio länder under en rundresa.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.