Stena Connecta har under torsdagen haft sin officiella namngivningsceremoni på varvet CMI Shipyard i Kina. Tillsammans med Stena Futura, som sattes i trafik i september, kommer de två nybyggda fraktfärjorna att öka fraktkapaciteten med 40 procent på Stena Lines linje mellan Belfast och Heysham över Irländska sjön.
Ledningen på plats
Stena Lines vd Niclas Mårtensson med ledningsgrupp var på plats vid ceremonin i Kina, liksom Stenas ägare Dan Sten Olsson.
– Det är med stor glädje som vi idag högtidlighåller ännu en milstolpe för vår flotta och vårt bolag. Stena Connecta och hennes systerfartyg är verkligen i teknisk framkant och kommer inte bara att fylla viktiga samhällsfunktioner för människor på Irland och i Storbritannien, men också bidra stort till våra hållbarhetsmål om att minska CO2-utsläppen med 30 procent till 2030, säger Niclas Mårtensson i ett pressmeddelande.
Nästa generations Hybridteknologi
Stena Connecta är ett så kallat New Max RoRo-fartyg byggt för att maximera fraktvolymer. Fartyget är 147 meter långt och har kapacitet för 2.800 längdmeter last. Fartyget är utrustat med en multihybridlösning som gör det möjligt att använda både batteri, biobränsle och metanol. Stena Connecta är dessutom utrustat med två stycken 28 meter höga rotorsegel från Norsepower, vilka beräknas ge upp till 9 procents bränslebesparing på fartygets planerade rutt Belfast–Heysham.
Även systerfartyget Stena Futura är förberett för att utrustas med rotorsegel.
– Den stora investering vi gör i Stena Connecta och Futura visar vår stora tilltro till regionens fortsatta tillväxt och vårt fortsatta åtagande i att stärka handel och förbindelser. De båda fartygen är byggda som ett direkt svar på kundernas efterfrågan på ökad fraktkapacitet på våra linjer, säger Niclas Mårtensson i pressmeddelandet.
Inom kort startar Stena Connecta sin färd från Kina mot hemmahamnarna i Belfast och Heysham, en resa som förväntas ta ett par månader. Från och med januari 2026 kommer Stena Connecta sättas i reguljär trafik på sträckan.
FAKTA: Stena Connecta
Längd: 147 meter.
Bredd: 26.3 meter.
Byggt: 2023–2025, på CMI Shipyard i Weihai, Kina
Passagerakapacitet: 12.
Besättning: 26.
Frihöjd:: 5.3 meter.
Fraktkapacitet, längdmeter: 2.848
Trafikerar sträckan Belfast – Heysham med ca 12 turer per vecka.