Snabb tillväxt krävande för färjor och hamnar

Hamn- och färjeoperatörer i Östersjön har svårt att hinna med den snabbt ökande efterfrågan på deras tjänster. Det kapacitetsöverskott som uppstått när nya ro-ro-fartyg och färjor har satts i trafik är snart utfyllt och flera hamnar är i samma situation. Denna slutsats kom man fram till på Baltic Ro-Ro and Ferry Conference 2006, som arrangerades i Gdynia. Östersjöregionen är en av de snabbast växande trafikområdena i världen. Ett bra exempel är Scandlines service mellan Tyskland och Ventspils i Lettland, där tillväxten enligt Scandlines är tio procent – per månad. Även Stena Line fortsätter att investera i ökad kapacitet. Beträffande transporter av järnvägsvagnar kommer situationen att förbättras när Unity Line sätter den nya färjan Galileusz i trafik mellan Polen och Sverige. Operatörerna frågar redan efter mer och påpekar att det krävs mer investeringar i hamnar och infrastruktur för att möta de ökande problemen med trafikstockningar.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.