Sjömätningsfartyget Gustaf af Klint. Arkivbild.

Fotograf: Helena Persdotter/Sjöfartsverket

Kategori: Säkerhet

Sjömätare hjälpte till i bärgningsarbetet

Sjöfartsverkets sjömätningsfartyg kallades in efter grundstötningarna som nyligen skedde utanför Skåne. Att få fram hur botten ser ut var avgörande för att kunna bärga de två lastfartygen.

Natten till den 25 maj gick fartyget Ali Aykin på grund utanför Malmö och bara en dryg vecka senare gick fartyget Meshka på grund utanför Landskrona.

I arbetet med att ta fram en bärgningsplan för Ali Aykin bedömde bärgningsledaren att man behövde mäta djupet på platsen, för att på ett säkert sätt få fartyget flott. Samma behov uppstod i bärgningsarbetet kring Meshka.

– Vi kunde snabbt skicka ett sjömätningsfartyg för att bistå i arbetet i Malmö och sedan även i Landskrona, säger Mats Uhrfelt, gruppchef för sjömätning på Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.

Dålig koll utanför farlederna

Sjöfartsverkets sjömätningsuppdrag har enligt myndigheten under lång tid varit förlagt till de stora fartygsstråken.

– Vi vet hur det ser ut där fartyg normalt åker, men i fall som dessa, när fartyget kommit långt utanför den säkra farleden, saknas modernt djupunderlag, säger Mats Uhrfelt.

Sparkrav kan påverka sjömätningen

Sjöfartsverket sjömäter vanligtvis enligt en sjömätningsplan som innebär att de svenska vatten som trafikeras av handelssjöfarten ska vara sjömätta med modern teknik år 2036.

I Sjöfartsverkets treårsplan till regeringen aviserade myndigheten flera besparingsåtgärder för att få en ekonomi i balans – bland annat att sälja ett av Sjöfartsverkets tre större sjömätningsfartyg. Efter att regeringen i sin vårändringsbudget meddelade att man avser återkomma om myndighetens långsiktiga finansiering har planerna pausats till i höst.

– Om vi måste fullfölja vårt besparingspaket innebär det att vi inte har tillräckligt med enheter för att kunna rycka ut snabbt och bistå på samma sätt, det hade tagit mycket längre tid. Och det kommer att ta betydligt längre tid än vad vi tidigare räknat med att färdigställa vårt ordinarie sjömätningsuppdrag som vi avtalat med länderna kring Östersjön, säger Patrik Wiberg, affärsområdeschef på Sjöfartsverket.

Fem fartyg i olika storlek

Sjöfartsverkets sjömätningsflotta består av fem fartyg, från Jacob Hägg som är ett större sjömätningsfartyg till lilla Petter Gedda som går att frakta på lastbil.

I dagsläget uppger myndigheten att man genomfört mätningar av cirka 78 procent av de svenska farvattnen. Enbart ett fåtal procent av vatten grundare än tio meter har mätts med moderna metoder.

De flesta mätningar utförs med så kallad multibeamteknik där ett flerstrålande ekolod skannar av botten i en solfjäder under fartyget.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.