Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Energi | Nya bränslen

Nytt samarbete gör Wasaline koldioxidneutrala

Avtal med Stena Line och Gasum gör att Wasaline nu kan köra sitt fartyg Aurora Botnia enbart på biogas. Rederiets linje Umeå–Vasa blir den första internationella gröna sjöfartskorridoren i drift. 

Wasaline har tecknat ett biogas-avtal med Gasum och ett Fuel EU Maritime pooling-avtal med Stena Line, vilket gör det möjligt för Wasaline att endast använda biobränslen. Detta gör även rutten till den första internationella gröna sjöfartskorridoren i drift.

Wasaline trafikerar linjen Umeå–Vasa med fartyget Aurora Botnia. Samarbetet med Gasum och Stena Line gör att rederiet kan använda högkvalitativ certifierad biogas i Aurora Botnias dagliga drift. Fartyget är redan utrustat med batterier och tidigare i år tillkännagavs en utökning av batterikapaciteten ombord. Efter ombyggnad i januari nästa år kommer Aurora Botnia ha en batterikapacitet på 12,6 MWh.

Ser möjligheterna

– Vi har deltagit i många seminarier där rederier lyfter fram de ökande kostnaderna för EU:s system för handel med utsläppsrätter, och diskuterar hur man kan få undantag från reglerna. Vi har istället från dag ett valt att fokusera på möjligheterna. Med det här unika trepartssamarbetet blir vi ett koldioxidneutralt rederi redan nu. Det var planerat till 2030 men nu har vi redan uppnått målet, säger Peter Stålberg under en pressträff.

Upplägget ger Wasaline konkurrensfördelar, menar han.

– Den intermodala trafiken är ett stort växande koncept för oss. Godset kommer med tåg från Europa och södra Sverige till Umeå hamn där det lastas över med oss. Nu blir hela kedjan 100 procent utsläppsfri. Vi ser också att passagerare nuförtiden, särskilt den yngre generationen, är mycket intresserad av miljö, säger Peter Stålberg på pressträffen.

Stena Line köper överskottet

Pooling-avtalet med Stena Line innebär att det rederiet köper överskottet av Wasalines CO2-utsläppsbesparingar, vilket gör det möjligt att köra Aurora Botnia på biogas i den dagliga driften.

– Genom att inkludera Aurora Botnia i vår FuelEU Maritime-pool får vi tillgång till biogas som tidigare inte varit tillgänglig för Stena Line. Detta skapar förutsättningar för ytterligare utsläppsreduktioner i hela poolen, minskar våra bränslekostnader och stärker vår strategiska position i en tid då tillgången på biobränslen blir allt mer begränsad till följd av skärpta regelverk, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line. 

Peter Stålberg betonar det positiva i att kunna använda pooling-koncept med tanke på att tillgången på biogas varierar i olika områden. I området där Wasaline opererar är förnybara bränslen förhållandevis lätta att få tag i. 

Ingen extra kostnad

Enligt Peter Stålberg kommer biogasdriften inte att påverka rederiets kunder.

– Det blir ingen extra kostnad för varken last eller passagerare. Det här är ett pooling-koncept som gynnar oss alla. Vi behåller kostnaden vi har idag, och all last och alla passagerare kommer nu att transporteras på ett hållbart sätt, säger han. 

Dagens ETS-avgift byts ut mot en ”environmental fee” på samma nivå.

Gasum levererar bränslet

All biogas som används kommer att levereras av Gasum. 

– Vi är mycket glada över att Wasaline valt Gasum som leverantör för biogas till Aurora Botnias dagliga drift, och vi är stolta över att möjliggöra detta samarbete tillsammans med Stena Line. Förnybar biogas är en av de redan tillgängliga, konkreta lösningarna för att minska utsläppen inom sjötransporter. Vårt mål är att kontinuerligt öka tillgången på biogas till våra kunder under de kommande åren, säger Jacob Granqvist, Vice President Maritime hos Gasum.

Redan igång

Rederiet har tidigare haft mindre biogasprojekt, bland annat biogas-fredagar. Från och med nu frångår man enligt Peter Stålberg LNG helt och hållet.

– Vi kör faktiskt redan på biogas sedan två veckor. Vi har testat och sett att det fungerar med all logistik och så vidare. Vi har också redan köpt in volymerna för nästa års biogas för de första två kvartalen. LNG är inte längre aktuellt, säger han.

Biogasen som används är förnybar och godkänd inom FuelEU Maritime. 

– Det finns olika kvaliteter på biogas och för oss har det varit jätteviktigt att vi får hög kvalitet. Det är också garanterat att ingen gas eller biodiesel har rysk härkomst, säger Peter Stålberg. 

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.