Royal Arctic Line står utan varv

Royal Arctic Line letar nu efter ett nytt varv för två isförstärkta containerfartyg som ska segla mellan Danmark och Grönland. Det ursprungliga kontrakten för konstruktionen av fartygen som avtalades med tyska Wadan Yards, Wismar, kancellerades i går eftersom den provosoriska förvaltaren meddelat att varvet inte kan fullfölja kontraktet. Royal Arctic Line har redan gjort vissa utbetalningar som nu betalas tillbaka via ett försäkringsavtal. Rederiets förnyelseprogram av flottan kommer nu att försenas flera år. De två containerfartygen kommer till stora delar att vara systerfartyg till Mary Arctica, som levererades från polska Remontowa, Gdansk, 2005, och har en kapacitet på 586 TEU. De två nya fartygen ska vara isförstärkta, Super Isklass 1A, för att kunna operera i vattnen kring Grönland vintertid. De ursprungliga kontrakten undertecknades med Wadan Yards i februari 2008 och fartygen skulle ha levererats andra och tredje kvartalet 2010.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.