Privatisering av polska varv försenas

Enligt en av Polens största dagstidningar (Rzeczpospolita) finns det ingen chans att privatisera varven i Szczecin och Gdynia till slutet av juni. Uppgifterna bekräftas av den den ansvarige ministern, Slawomir Urbaniak. Först i juni kommer regeringen att välja ut köpkandidater med hjälp av Ernst & Young som rådgivare. Enligt bedömare vill Bryssel tvinga polska varv att reducera sin kapacitet med 25 procent av den reella nivån eller 40 procent av den teoretiska. Polen väntar på resultatet av de förhandlingar som fördes i Bryssel i början av mars.Den polska varvsektorn har många interna problem. Kontrakt har blivit olönsamma på grund av höga stålpriser eller valutakurser. Det mest akuta problemet är att kvalificerad arbetskraft flyr Polen för varv i Norge och Danmark. Polens regering kommer få svårt att acceptera stora nedskärningar av kapaciteten i hela sektorn. Det blir svårt att hålla tidtabellen för privatiseringen och det blir ännu svårare att betala tillbaka statligt stöd på över PLN 2 miljarder. Det skulle sannolikt betyda att de polska nybyggnadsvarven försvinner.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.