Pråmkompaniets pråm Melina. Här lastad med vågkraftverk i Kungshamn.
Sandinge Bogsering & Sjötransport

Pråmen Melina samlar sopor

Snart startar pilottestet Återvinningspråmen som ger göteborgarna möjlighet att kasta sitt grovavfall ombord på pråmen Melina. 

Relaterade artiklar

Det är många som inte har tillgång till bil och har svårt att ta sig till Göteborg stora återvinningsanläggning. Dessutom ökar ständigt mängden transportbilar inne i staden, vilket är ett av flera problem som projektet DenCity ska försöka lösa. Att köra sopor på älven kan vara en sådan lösning.

Melina

Melina och bogserbåten Hector ingår i projektet DenCitys pilottest med en återvinningspråm som ska underlätta för göteborgarna att bli av med sitt grovavfall på närmare håll än den centrala återvinningsanläggningen. Nu ska de under en testperiod på sex veckor kunna kasta sitt grovavfall i containrar ombord på pråmen Melina som ska lägga till vid fem olika kajer längs älven.

Containrar

Melina ska vara lastad med fyra lastväxlarflak och två 20-fotscontainrar, varav den ena är till för farligt avfall, allt från lösningsmedel och gamla färg- och oljeburkar till glödlampor och batterier. Den andra 20-fotscontainern är till för möbler och annat som är i så pass gott skick att det kan återbrukas. Utöver det ska också Emmaus ha en container för insamling av kläder.

Fem kajer

Testet med återvinningspråmen startar den 21 september då Melina ska ligga två dagar vid Sannegårdshamnen i fyra timmar per dag. Därefter förflyttas hon till nästa kaj av de fem som hon ska anlöpa vid olika dagar under perioden. Kajerna hon ska ligga vid är Sannegårdshamnen, Stenpiren, Rosenlund, Eriksberg och Stigbergskajen. Oftast två dagar åt gången men med helt olika öppettider. Ibland kortare ibland något längre, beroende på hur trafikerad kajen är av andra båtar.

Pråmkompaniet i Lysekil

Melina tillhör Pråmkompaniet i Lysekil, är på 279 dwt, byggd 1961 och har en längd på 25,12-meter och en bred på 10,18 meter. Det är en storlek som Pråmkompaniets ägare Bengt Sandinge tror ska bli bra. 

– Eftersom det bara är ett pilottest provar vi nu med Melina, men visar hon sig för stor eller för liten så kan vi byta till en annan pråm. Det beror också på väder och vind och vilken förflyttning det handlar om. Ibland ska vi ju åka och tömma avfallet och ibland handlar det bara om förflyttning mellan kajerna. Det ska bli väldigt intressant att vara med under den här perioden, säger han till Sjöfartstidningen.

Ny testperiod kommer

Tilläggsplatserna är valda utifrån var det bor flest människor som kan ha behov av och möjlighet att utnyttja tjänsten. Efter att testperioden är slut ska det utvärderas om platserna var bra eller om pråmen hellre ska placeras vid någon annan kaj under den andra testperioden som är planerad till våren 2020.

Tidigare projekt

För ett par år sedan var Bengt Sandinge med i ett annat delprojekt inom DenCity. Då fraktade han DHL:s paketgods på pråmen Helena, från Backalagrets brygga vid Götaälv till Rosenlund och Lindholmen, varifrån paketen distribuerades vidare med cykelbud. Vid Lindholmen lastades sedan pråmen med avfall från Renova som skulle till Sävenäs för förbränning.