Polska regeringen letar varvsinvesterare i Mellanöstern

Tidspressen i samband med privatiseringen av de polska produktionsvarven är en het fråga och ett ämne för alla tänkbara spekulationer. Sämst chans att privatiseras i tid (som efter EU-kommissionens beslut skall ske senast i slutet av juni) har varvet i Gdynia. Det finns två investerare som är intresserade, men ingen har lagt något officiellt bud eftersom varvet har stora skulder (cirka PLN 500 miljoner motsvarande EUR 130 miljoner) till den statliga socialförsäkringskassan ZUS. Enligt en rapport från det oberoende Globaliseringsinstitutet i Gliwice skulle en eventuell konkurs för Gdyniavarvet kosta PLN 20 miljarder de närmaste fem åren och innebära direkt arbetslöshet i Gdynia för 7.200 personer och dessutom påverka 80.000 arbetstillfällen i hela landet. För Gdynia betyder det att arbetslösheten skulle fördubblas. Samtidigt har varvet en garanterad orderbok värd PLN 11 miljarder.De senaste uppgifterna är att Al-Sabah-familjen i Kuwait är köpintresserade. Det spekuleras bl.a. i att investerare i Mellanöstern vill köpa alla polska varv eftersom det snart blir dags att skrota 480 tankfartyg runt om i världen och man vill säkra transportkapacitet för oljeexporten. Polska varv skulle då bygga långa serier tankfartyg sam riggar för oljeutvinning. Uppgifterna har kommit i samband med att den polske premiärministern Jaroslaw Kaczynskis skall besöka Kuwait. Man vet dock att varken representanter för varvsindustri eller övrigt näringsliv följer med premiärministern under besöket.