Politisk/militära motiv bakom färjelinje Ust-Luga–Kaliningrad–Sassnitz?

Järnvägsfärjan ”Rider” kommer att sättas i trafik mellan Ust-Luga, Baltiysk och Sassnitz. Den norska ägaren Finland Roro säljer det finskflaggade fartyget till ett leasingföretag, som ägs av Rysslands luftfartsverk. Enligt nyhetsbyrån BNS finansieras affären av Rysslands utvecklingsbank.Den nya ägaren kommer senare att chartra ut fartyget till det ryska statliga hamnbolaget Rosmorport, som opererar den nya linjetrafiken. Till dess fortsätter ”Rider” i trafik för Finnlines. Affären är värd EUR 11 miljoner och omfattar fartygets anskaffningspris samt kostnader för reparationer.Planeringen av den nya trafiken har pågått länge, men finansieringen löstes först efter den ryska presidentens besök i Ust-Luga den 24 januari.Den ryska affärstidningen Kommersant skriver att trafiken inte kommer att bli lönsam, men att det finns både politiska och militära motiv bakom den. Förutom att linjen förbinder Kaliningradregionen med det övriga Ryssland behöver man en järnvägsfärja med stor kapacitet. Fartyget är lämpligt för transporter av t.ex. stridsvagnar till marinbasen i Baltiysk, skriver tidningen.”Rider” byggdes 1984 i Bremerhaven som ”Railship II”. Fartyget har 1950 filmeters lastkapacitet och isklass 1A Super.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.