Överkapacitet i linjesjöfarten möts med lägre fart

Enligt Containerisation International ökade containerkapaciteten med 14 procent förra året, med fallande fraktrater som följd. I år beräknas världshandeln öka med 7,6 procent samtidigt som containerkapaciteten fortsätter att öka.Allt fler rederier överväger därför att sänka fartygens fart. Beräkningar visar att en sänkning med tio procent minskar bunkerförbrukningen med 20–25 procent och samtidigt minskar kapacitetsöverskottet.Världens största containerrederi är danska Mærsk Line som efter övertagandet av P&O Nedlloyd ökade sin årskapacitet med 56 procent till 1,57 miljoner containrar, en halv miljon mer än tvåan MSC.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.