Fotograf: Sjöfartstidningens arkiv/Jacky Leissner

Kategori: Fartygsaffärer

Överföring av hyresavtal kan rädda Kungsholm

Kungsholm får en sista chans om hyresavtalet för Götaverkens varvsområde kan överföras till ett annat bolag.

Likvidatorn för Damen Shiprepair Götaverken AB i likvidation skickade den 29 juni ett brev till Älvstranden Utveckling, där man begär om samtycke till att överlåta hyresavtaletet för hela området till KEY Relocation Center AB. Bolaget är en partner i projektet och hanterar bland annat lång- och korttidsboende för expatriater, det vill säga i utlandet bosatta personer som under begränsad tid tjänstgör i Sverige som anställda i svenska eller utländska företag. Företaget assisterar nordiska och internationella företag att omlokalisera sin personal till Norden och övriga världen genom att erbjuda kompletta lösningar inom relocationservice.

Vill flytta hyresavtalet

– Vi har frågat vår hyresvärd om vi får flytta hyresavtalet till bolaget. Utgångspunkten är sådan att hyresvärden måste godkänna en ny hyresgäst, säger advokat Joel Zetterström på Vinge till Sjöfartstidningen.

Han säger att bolaget skulle överta det befintliga avtalet som löper på fem år, till utgången av 2020.

– Det här är något som vi har diskuterat med bolaget som vill ta hit Kungsholm den senaste månaden. Vi har kommit fram till att fråga hyresvärden om vi kan få överlåta hyresavtalet.

Bra lösning

Affärsmannen Johnny Sid, som redan en lång tid arbetat med olika lösningar för att få Kungsholm till Göteborg, ser nu för första gången på länge en lösning som har stora möjligheter att kunna förverkligas.

– Då skulle vi få en kajplats för Kungsholm i fem år. Efter att representanter för Älvstranden flera gånger uttalat sig i offentligheten så trevligt om Kungsholm så skulle det ju vara väldigt konstigt om de inte ger sitt samtycke till detta. Med ett femårskontrakt för området kan vi rädda Kungsholm och ha henne nymålad och fin i Göteborg inom några månader.

Katastrofalt läge

Läget med Kungsholm beskriver Johnny Sid i övrigt som katastrofalt.

– Hon har visserligen inte än sålts till skrot och efter att jag fick höra om denna sista möjlighet har jag ytterligare försökt förhala försäljningen av Kungsholm till upphuggning, men ägaren börjar få nog. Jag har fått ytterligare några veckor mer tid efter att ha informerat dem om situationen med varvsområdet. En sak som hjälpt oss väldigt mycket är ett besked från CEVT AB om att hyra 200 hytter på Kungsholm.

Intentionsavtal tryggar ekonomin

CEVT (China Euro Vehicle Technology), som ägs av GEELY och är ett systerföretag till Volvo Cars AB, har stort behov av adekvat och prisvärd inackordering för internationella arbetstagare som behöver tillfälligt boende i Göteborg. ”Ett förverkligande av att placera Kungsholm som ett permanent inslag i Göteborg är extremt viktig för oss”, skriver CEVT i ett rekommendationsbrev. I samma brev hoppas man att Daewoo väntar med att sälja Kungsholm till upphuggning.

– Vi har tecknat intentionsavtal med CEVT om att hyra ut 200 hytter i tre plus två år, alltså totalt fem år. Enbart detta kontrakt med CEVT säkrar finansiellt Kungsholms uppehälle även om det inte skulle komma någon annan business, säger Johnny Sid.

Han påpekar att det kostar cirka 13 miljoner kronor per år att driva Kungsholm och att kontraktet är värt mer än dubbelt så mycket.

– Därtill har vi sju restauranger, konferensutrymmen och ytterligare 300 hytter, så finansiellt finns det inte någon risk för att det inte skulle gå ihop.

Stort intresse

Med en femårig placering av fartyget tror Johnny Sid att intresset bland mindre investerare skulle öka ytterligare.

– Redan hittills har vi sett att intresset för att rädda Kungsholm har varit helt otroligt. Nu, om vi har en kajplats är det lättare att gå vidare även med alla mindre investerare. De som har varit intresserade får nu en sista förfrågan. Jag tror att det löser sig.

Om allt går väl säger han att Kungsholm kan anlända till Göteborg på senhösten.

– Väldigt synd att vi missade hela sommaren och Svenska Amerika Liniens 100-årsjubileum. Utan alla fördröjningar skulle fartyget ha anlänt till Göteborg i nästa vecka, säger Johnny Sid.

Sista diskussionen återstår

Om det löser sig med hyreskontraktet blir följande steg att snarast möjligt säkra ett köp av fartyget. Sedan ska hon dockas i Oman och därefter bogseras till Göteborg. En process som tidsmässigt kommer att ta 2,5 till 3 månader.

– Vi har väntat på detta besked och kan nu ta den sista diskussionen med säljaren för att slutföra affären. Tidigare har de godkänt vårt bud på 11 miljoner dollar. Vårt bud är lite högre än fartygets skrotvärde, som är cirka 7 miljoner dollar, berättar Johnny Sid.

Kommentarer

  • Stefan

    Håller tummarna att konsortiet runt Kungsholm lyckas ! Nu när varvet är nedlag och dockorna snart borta hur sorgligt det nu än är. Men bra mycket trevligare titta på Kungsholm där de tidigare dockorna legat. På 5 år hoppas jag att man verkligen hittar en permanent plats. Men med tanke på bostadsbristen i Göteborg så kommer hon att få en ekonomisk garant från dag 1.
    Hoppas nu verkligen blir av.

  • Rolf B Bertilson

    Jag tycker det vore en fjäder i hatten för sjöfartssverige att kunna ha Kungsholm liggande i hamnen. Lite nostalgi som samtidigt gör nytta igen. Tänk att få ligga över i detta fina fartygs fina hytter. Om man inte sover gott där – så skulle man inte göra det på annan plats heller.

  • Mikael

    Det har varit en lång väg hit men med det engagemang Sid har drivit detta projekt borde politikerna inte hysa tvivel om vilka fördelar Kungsholm kommer att utgöra i Göteborg. Jag håller tummar och tår!

  • Bengt Johansson

    Låter som en otroligt bra ide och håller tummar att detta går i lås detta tror jag att jag delar med alla sjöfarare.

  • Jan Wisen

    Måtte nu detta ros ihamn. Göteborg är ju den enda riktiga sjöfartsstaden i Norden säger jag som Stockholmare. Kan Rotterdam så kan Göteborg vårda sitt sjöhistoriska arv

  • Anonymous

    Tänk få krypa ner i kojen o se solnedgången genom hyttventilen, lite öppen höra kluckandet mot skrovet känna sjöluften smyga in o blund för uppleva ett fartygs liv o ljud likaväl som blåsten tjuter i mantåg o regn som rinner på ventilen densamma . Är inte det värt ett överföring av hyresavtal för fortsatt liv för ett fint fartyg .

  • Pålle

    Lysande utveckling – Sid är en sann entreprenör och sjöfartsvän! ÄUAB måste snappa detta erbjudande. Problemet är att de verkar pressa Damen på sanering av älvbotten. Med Kungsholm och KEY-planerna ser nog Damen möjlighet till en snabb sorti. Det är egentligen gamla Celcius – som delvis har blivit ÄUAB (!) som ska stå för saneringen…om alls! Det bästa för GBG vore att få ett nytt fokus i hamnen. Se bara på atmosfären kring ”Volvo Ocean Race”-veckan. Nästan magisk, med båtarnas uppvisningssegling vid Götaverken. Gör om Frihamnen till ett nytt evenemangscentrum a la South Bank i London. Korsvägen och mässan saknar expansionsmöjligheter! Lycka till nu med Kungsholm!

    • Pålle

      Så stelbent av ÄUAB – de säger nej med hänvisning till miljögifter i bottenslammet. http://m.gp.se/nyheter/goteborg/1.2764254-m-s-kungsholm-stoppas-av-alvstranden
      Riktigt osmidigt, men inte förvånande. Nit styr GBG idag, och då talar vi inte om nithammare.

      • Peter

        Skriv en kommentar…Helt otroligt vilket jävla styre det är i vår stad. Politikerna gör allt för att döda kulturen runt sjöfart, t.o.m. de som går runt ekonomiskt och t.ex. volvo vill ha. Vad har de tänkt om bottenslammet nu då? Lika bra de kryper ner där själva.

      • Peter Östlund

        Jag skäms över det sätt Göteborg behandlar sin historia. Jag är inte heller förvånad.

  • Ea.

    Tänk sen Ghöteborg o Kungsholm ligga Vid samma kaj/ plats vilken syn för alla

  • per-arne wikström

    det är nu bara att hoppas att alla står på sig och kämpar.lycka till

  • Egen Företagare

    På tiden att några äldre godingar blev till allmän beskådning.Tänk om det låg nogon Ostasiatare,Transare,Lojdare,Jonsare,vid gamla Kungsholm.Tyvärr är det försent så hoppas nu på Kungsholm som jag såg glida in i Gtb som nybygge.Var vid denna tiden uppsat på förmedlingen och mönstrade på en Grängesbergare malm och oljedragare året var 1966.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.