Svenska rederier är på hugget vad gäller beställning av nya fartyg. På drygt ett år har antalet fartyg i order ökat med över 70 procent. Samtidigt minskade, enligt Clarksons, världens varvsindustris orderingång med 20 procent 2022, mätt i compensated gross tons, CGT.
Fram till den 1 september 2023 hade svenska rederier, eller rederier med starka svenska ägarintressen, totalt 62 nybyggen i order. Det framgår i Sjöfartstidningens lista över nybyggen med koppling till Sverige och som tidningen årligen sammanställer. Nybyggenas sammanlagda dödvikt uppgår till cirka 525.000 ton.
Största orderboken på länge
Det är länge sedan orderboken har haft motsvarande omfattning. Sommaren 2008, året för Lehman Brothers-kraschen, fanns ett 60-tal fartyg i order.
Den senaste beställningen offentliggjordes så sent som under Donsö Shipping Meet då Sirius Shipping presenterade att de beställer två produkt- och kemikalietankfartyg på 15.000 dwt och som förbereds för metanoldrift. Dessförinnan gick Donsötank vid midsommar ut och presenterade en order på två systerfartyg till Prospero och Pacifico. De nya fartygen är av typen ”plug-in hybrid electric tanker” och kommer att levereras under 2025.
Totalt 20 hittills under 2023
Under 2023 har även Ahlmark Lines, N-O-S, Stena Line och Thunbolagen offentliggjort beställningar på sammanlagt 20 nya fartyg.
Listan över nybyggen kan laddas ner här. Läs även ett reportage om den svenska orderboken i det senaste numret av Sjöfartstidningen som du nu kan läsa gratis i sin helhet via vår e-tidningsplattform.
Fotnot: I en tidigare version av nybyggnadslistan som publicerades i papperstidningen (nr 8/23) saknades Donsötanks nybyggen. Vi beklagar misstaget.