Just nu finns över 60 fartyg i order med svensk koppling. Några av de senast beställda är Donsötanks systerfartyg till Prospero och Pacifico.

Fotograf: Donsötank

Kategori: Skeppsbyggnad

Över 60 fartyg i order från svenska rederier

Svenska rederier beställer fartyg som aldrig förr – eller åtminstone mer än på länge. Just nu finns 62 fartyg i order i den lista över nybyggen med koppling till Sverige som Sjöfartstidningen årligen sammanställer. Bara i år har 20 nya ordrar offentliggjorts.
  • Under DSM 2023 presenterade Sirius två nybyggen som blir på 15.000 dwt. De har även en option på två till.
  • I juni offentliggjorde Rederi AB Donsötank att de lagt en order på två systerfartyg till Prospero och Pacifico.

    Fotograf: Donsötank

  • I maj presenterade Stena Line och Stena RoRo en investering i två helt nya hybridfartyg som är specialdesignade för att segla på metanol

    Fotograf: Stena Line

  • I maj presenterade Ahlmark Lines en beställning av två nybyggen från Nederländerna.

    Fotograf: Ahlmark Lines AB

  • I april 2023 presenterade N-O-S en order på två nybyggen i den nya klassen som de kallar I-klass.

    Fotograf: N-O-S

  • I februari presenterade N-O-S en order på två nya fartyg i R-klassen.

    Fotograf: Northern Offshore Services

  • I januari presenterade Thun Tankers en beställning på fyra nya tankfartyg av R-klass.

    Fotograf: Thun Tankers

  • I januari presenterade Thun även en order på fyra multipurpose torrlastfartyg på 5.100 dwt och isklass 1B, kallade Lake Vanern MAX.

Svenska rederier är på hugget vad gäller beställning av nya fartyg. På drygt ett år har antalet fartyg i order ökat med över 70 procent. Samtidigt minskade, enligt Clarksons, världens varvsindustris orderingång med 20 procent 2022, mätt i compensated gross tons, CGT.

Fram till den 1 september 2023 hade svenska rederier, eller rederier med starka svenska ägarintressen, totalt 62 nybyggen i order. Det framgår i Sjöfartstidningens lista över nybyggen med koppling till Sverige och som tidningen årligen sammanställer. Nybyggenas sammanlagda dödvikt uppgår till cirka 525.000 ton.

Största orderboken på länge

Det är länge sedan orderboken har haft motsvarande omfattning. Sommaren 2008, året för Lehman Brothers-kraschen, fanns ett 60-tal fartyg i order.

Den senaste beställningen offentliggjordes så sent som under Donsö Shipping Meet då Sirius Shipping presenterade att de beställer två produkt- och kemikalietankfartyg på 15.000 dwt och som förbereds för metanoldrift. Dessförinnan gick Donsötank vid midsommar ut och presenterade en order på två systerfartyg till Prospero och Pacifico. De nya fartygen är av typen ”plug-in hybrid electric tanker” och kommer att levereras under 2025.

Totalt 20 hittills under 2023

Under 2023 har även Ahlmark Lines, N-O-S, Stena Line och Thunbolagen offentliggjort beställningar på sammanlagt 20 nya fartyg.

Listan över nybyggen kan laddas ner här. Läs även ett reportage om den svenska orderboken i det senaste numret av Sjöfartstidningen som du nu kan läsa gratis i sin helhet via vår e-tidningsplattform.

Fotnot: I en tidigare version av nybyggnadslistan som publicerades i papperstidningen (nr 8/23) saknades Donsötanks nybyggen. Vi beklagar misstaget.