Sveriges står i begrepp att utöka den marina förmågan genom anskaffning av nya fregatter som benämns som Luleåklassen. I onsdags signerade Oresund Drydocks en avsiktsförklaring med varvskoncernen Navantia om samarbete kring så kallad Through Life Support (TLS) för dessa nya fregatter. Det skriver varvet i ett pressmeddelande.

Blir den svenska basen
Oresund Drydocks AB är beläget på varvsudden i Landskrona och är idag Sveriges största varvsfacilitet. Verksamheten består främst av underhåll, reparation och ombyggnation av fartyg.
Tillsammans med Stockholms Reparationsvarv kommer Oresund Drydocks enligt avsiktsförklaringen att utgöra den svenska basen för att garantera underhåll, reparationer, uppgraderingar och modifieringar för att de nya fregatterna ska ha högsta möjliga tillgänglighet och förmåga för operationer till sjöss under hela sin livscykel.
Tre anbud kvar
Navantias anbud är enligt pressmeddelandet ett av tre kvarvarande som lämnats in för att få bygga Luleåklassen åt den svenska marinen. De nu ingångna avtalen med Oresund Drydocks och Stockholms Reparationsvarv säkrar för Navantias koncept upp TLS på flera platser i Sverige. Det visar på vikten av lokal varvsförmåga för att underhålla och löpande uppgradera fartygen, påpekar Oresund Drydocks.
Sveriges totalförsvarsförmåga består av både militärt och civilt försvar. Både marinen och handelssjöfarten utgör hörnstenar för att säkerställa ostörda sjötransporter av förnödenheter och material som Sverige och andra Natomedlemmar är beroende av såväl i fred som i kris eller krig.
Varven har central roll
Reparationsvarven är en central del av det svenska totalförsvaret. Deras roll är att genom torrsättning samt arbete vid kaj utföra underhåll, reparationer och livstidsförlängningar av fartyg och på så sätt säkerställa att fartygen är tillgängliga för logistiknätet.