Fotograf: Adam Bergman

Kategori: Politik | Folk/företag

Johansson ger inga löften om tonnageskatt

Infrastrukturministern kan inte garantera när eller om tonnageskatten kommer införas under mandatperioden.

– Statens finansiella situation är bekymmersam, och det är likadant i stora delar av Europa, säger Anna Johansson, socialdemokratisk infrastrukturminister, till Sjöfartstidningen.

Hon menar att Socialdemokraterna, när de suttit i opposition, länge kämpat för ett införande av tonnageskatt. Men nu är ansvaret ett annat och det ekonomiska läget ansträngt. Därför kan hon inte lova när eller om tonnageskatten kan införas.

– I vilken takt vi kommer orka ta itu med tonnageskatten får vi ta ställning till när vi får se hur tonnageskatteutredningen är utformad och vilka ekonomiska konsekvenser den får.

”Den viktigaste åtgärden”

Utredningen planeras vara klar i slutet av januari 2015.

Och enligt Anna Johansson så måste tonnageskattens införande också sättas i relation till vilka prognoser som då görs för den svenska ekonomin.

– Men tonnageskatten är en av de viktigaste, om inte den viktigaste, åtgärden för att få fartyg att flagga in igen och få flottan att växa.

Fokus på välfärdsfrågor

Den nya rödgröna regeringen har fokus på reformer inom till exempel sjukvård, skola och äldreomsorg.

– Vi ser att åtta år med borgerlig regering har varit skadlig för kommun- och landstingsverksamhet, menar Anna Johansson.

– Och ska man då genomföra de stora reformerna samtidigt som man har en ekonomi som inte växer, då blir utrymmet begränsat för ytterligare mindre reformer.

Känner till sjöfarten

Anna Johansson blev utsedd till infrastrukturminister av statsminister Stefan Löfven under hösten. Enligt henne själv har hon inte haft något att göra med infrastrukturfrågor tidigare, även om hon känt till sjöfarten länge då hon är uppvuxen i Göteborg.

Läs en längre intervju med Anna Johansson i kommande nummer av Sjöfartstidningen – nummer 11 delas ut till prenumeranter från och med den 19 december.

Kommentarer

  • Anonym

    Skandal

  • JHA

    Och där slog hon den sista spiken i kistan för svensk sjöfart… Nu kommer de få kvarvarande svenska fanorna att halas i en rasande fart!

  • Jäkligt besviken

    Nej, t är lätt att sitta i opposition och gnälla. Politiker föraktet blir ju inte mindre av detta uttalandet. Jag hoppas verkligen SD fäller regeringen så vi kan få bort dessa pajaser….

  • Anonym

    Och vem faen hade trott på något besked? hon e ju en idi,förlåt, politiker

  • Anonym

    Det hade vi inte heller trott att det skulle bli nån tonageskatt så det var helt onödigt slöseri med mediautrymme att bekräfta det.
    Nej det är nog bäst att SD fäller budgeten så det får rört om lite i sandlådan.

  • Radar

    Hahaha… När den här mandatperioden är över finns det inget kvar att beskatta.
    Våra politruker är så otroligt korkade.

  • Saj

    Till er som skriker högt på denna sida hur insatta är ni i de givna subventionerna som redarna redan tillgodogör sig?

    • Anonym

      Mycket, men det räcker tyvärr inte så länge vi har ett högre kostnadsläge än andra länder.

  • Anonym

    Införandet att Tonnageskatt kan ju inte kosta så mycket pengar att införa med den storlek på handelsflotta vi har nu. Därimot kan den ju bara generera pengar till statskassan i nuläget.

  • Stisse

    Läs först vad Ingvar Bergman (Skeppsmäklaren) skriver om Svensk sjöfart innan innan det görs fuljournalistik av hela frågan.

  • Anonym

    Tänk om dessa jäkla politiker, oavsett färg, kunde ge ett klart besked nån gång! Alla som är på något sätt involverade i denna näring skall sväva i ovisshet år ut och år in. Skall man ge upp och gå iland? Skall man läsa vidare till befäl? Jobba i Svensk båt eller utländsk? Flagga hem eller ut? Hur blir det med skattemyndigheten? Osv….Konstigt att det fortfarande finns folk kvar i Sverige i denna bransch överhuvudtaget! Men nu ser det väl ut som det(äntligen?) är slut….

  • 'allå'allå'emliga armén

    Fäll budgeten på onsdag, SD, så att vi slipper se historiens sämsta muppregering förstöra vår nation ännu mer.

    • Albin

      Om man tolkar dig rätt så tycker du att det är alliansregeringen som i ett tidigare skede förstört Sverige.Eller?

      • 'allå'allå'emliga armén

        Naturligtvis, det gäller inte minst på sjöfartsområdet. Läs t.ex. denna skrivelse för att förstå varför: http://www.sjofartstidningen.se/kraver-omedelbar-aktion/

        Att dessutom bilda allians med Mupp-Partiet (MP) nummer ett med grunden att straffa svenskar som röstat på ett demokratiskt parti saknar förmodligen motstycke i avseendet landsförräderi i svensk historia.

  • realist

    ja men är det verkligen någon som har trott på tonnageskatt

  • skeptisk

    Nej ! Vem tror egentligen på bidrag ! Det blev inte bra !

  • Hoolabandola

    Dags att gå iland för gott…hoppas bara det finns jobb iland…transport o tillverkning flaggas ju ut men serviceyrken lär väl bli kvar?…låt oss hoppas på att SD fäller kommunisterna och att folket vaknar och ger makt åt partier som satsar på Sverige…det var ett tag sedan någon politiker gjorde det…

  • Anonym

    En regering som har en miljöminister som med sitt fartyg skadat miljön mer än de flesta. En bostadsminister som inbjudit jihadistiska talare till de muslimska församlingarna…

    Fler exempel?

  • Anonym

    Tråkigt att folk skriver rena personpåhoppen istället för att vara sakliga.
    Nu är det väl så att om man tittar på problematiken med tonnageskatten så är den för den som verkligen är insatt lite krånglig att lösa map gamla skulder från redarna till staten.
    Om man är realistisk och ser på vad man får i skatteintäkter idag från rederinäringen så är det ju inte så svindlande mycket eftersom de flesta skatteplanerar så gott det går (jag menar inte att det är fel). Om man istälklet öppnar ögonen och ser på vad man skulle kunna få i skatteintäkter om man hade ett tonnageskattesystem så skulle man se att man fick in rejäla summor.
    Varför man som politiker inte kan se detta förstår jag faktiskt inte. Om nån politiker eller annan sakkunnig kan förklara detta ingående i en artikel i sjöfartstidningen så skulle jag och antagligen många med mig vara ytterst tacksam.
    Det räcker ju att se på Danmarks inkomster från tonnageskatt och den utveckling de haft på sitt tonnage för att inse att det är mycket inkomster / skattepengar att hämta här.
    Jag har en teori om att politikerna blandar ihop låglönebesättningar och tonnageskatten på fel sätt men det är kanske nåt som jag inte förstått i sambandet.

    mvh Från en funderande och väntande på en förnuftig förklaring på detta fenomenet.

  • Jan

    Måste vi i huvud taget ha en svensk handelsflotta?????

    • Anonym

      Bevisligen inte eftersom vi knappt har nån kvar men lever ändå.
      Men det hade nog inte skadat om vi haft en konkurenskraftig svensk handelsflotta med tanke på att ingen annan bryr sig om Sveriges väl och ve.

    • Anonym

      I huvud taget?

  • Andreas Åsenholm

    Fatta ett beslut NU !

  • Ingenjör med sjökaptensexmen

    När skall dessa politker inse att dom måste ställa frågan, har vi råd att INTE göra nåt. MAO staten förlorar ju inget om man sänker skatten för nåt som nästan inte finns. Kringeffekter runt en blomstrande industri skapar däremot intäkter och kunnande. Enda orsaken till att politikerna inte gör nåt är att det viktigaste är att någon inte skall tjäna pengar. Var för ett halvår sen på väg att flytta tillbaks till Sverige, tack och lov ändrade jag mig i sista stund.

  • Rolf B Bertilson

    Gång efter annan hoppas vi på att när en person som är uppfödd på Västkusten och därmed torde ha en sjöfartskänsla annan än den har som är född i inlandet, och som blir vald till infrastrukturminister att sjöfartsfrågorna skulle prioriteras. Den allra viktigaste frågan sedan länge är förstås frågan om införandet av tonnageskatt vilket skulle betyda att antalet svenska flaggor på världens hav i ett nafs skull öka dramatiskt. Arbetslöshetssiffrorna allmänt skulle minska, sjöfartsklustrets personal skulle öka, utbildningen av sjöbefäl i Kalmar och Göteborg skulle underlättas mm mm mm mm mm mm Jag kan skriva hur många ”mm” som helst.
    Anna Johansson: Tänk efter! Det blir inget ökat minus i statens kassan med en tonnageskatt.

    • Anonym

      Hmm, så födelseort avgör kompetens eller förmåga att förstå hur saker hänger ihop?

      Fick därmed en förklaring till varför vi har regeringskris.

  • Anonym

    Tonnageskatten är utredd , den fick nobben !

    • Anonym

      Källa?

      • Anonym

        Annars hade den ju införts!

    • Anonym

      Ja så är det väl utan tvivel. ”Vi har tillsatt en utredning för att titta på saken” är egentligen bara ett finare sätt att säga till branchen att vi skiter väl i er, ni är ändå bara skattesmitare (redarna) och loosers (sjöfolket).
      Dagens ministrar så väl som dom förra kunde åkt till tex Danmark eller nått annat av våra grannländer och frågat vad dom tycker om saken så hade det varit klart för länge sedan.

  • Anonym

    Källa : jonas Bjelvenstams utredning : han förordade inte sis av tre skäl.

    . Det skulle kräva lagändringar som innebär brott mot internationella konventioner.
    . Det finns risk för spridningseffekter till andra svenska näringar som vill ha liknande lösningar.
    . Han trodde inte heller att det är möjligt att få en bred uppslutning och stabila förutsättningar
    för ett SIS .
    det borde väl räcka för: cased closed .

    om redaren vill ha fortsatt stöd måste det bygga på svensk model .

    • Anonym

      Och därmed dör sjöfarten ut helt. Kan man inte anpassa sig till omvärlden så blir det så.

  • Anonym

    Nu lär vi ju slippa Anna Johansson snart, vi får se vad hennes efterträdare säger.

  • Kalle

    Problemet är att redarna har tjänat pengar och utnyttjat de förmånliga avskrivningsreglerna för sjöfart. Nu vill man undvika att skatta för detta och gå in i ett nytt system. Hur vore det med en värdering av befintliga fartyg och sedan få en skatteskuld för överavskrivningar för att sedan gå in i ett tonnageskattesystem. Nä det går väl inte för då måste redarna göra rätt för sig–nu verkar det ju mest som att ständiga subventioner ska råda. Så är det inte för andra företag. Redarna gnäller mest utan att komma med några realistiska förslag.
    För övrigt är inte Sossarnas löften så mycket värda.

    • Anonym

      Göra rätt för sig? Hur menar du? Du pratar i nattmössan. Anser man att alla pengar är statens och att det sedan är så att staten skall ge allmosor så kan man resonera som du.

  • skeptisk

    det handlar inte om allmosor ! stora pengar och billig arbetskraft ! problemet är den glidande övergången med vaga avtal på arbetsmarknaden .
    Danskarna kör raka rör ! Svenskar krånglar till allt = dubbelmoral .se till att få slut på eländet.
    Arbetsgivare och fackförbund !!detta som pågår är inte bra för någon på lång sikt.

  • Dennie

    Intressant debatt, men det är väldigt svårt att skilja debattörer åt då alla heter ”anonym”. Källa er ”a” eller ”1” eller vadsomhelst som skiljer er åt. Tack!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.