Obligatoriskt blev rekommendation vid IMO-möte

Vid IMO:s NAV-kommittés möte i förra veckan behandlades en inlaga med förslag om skyddsåtgärder som skall ingå i PSSA-klassningen av Östersjön. Bakom inlagan står samtliga länder runt Östersjön, utom Ryssland, och med Sverige som ”leading country”. Förslagen om en ny djupvattensled i östra Östersjön, nya trafikseparationer i Bornholmsgattet och norr om Rügen samt utökade trafiksepareringar syd om Gotland och syd om Gedser godkändes av kommittén. Däremot accepterades inte förslaget om att inrätta områden som skall undvikas av fartygstrafiken vid Hoburgsbank samt Norra Midsjöbanken. Enligt kommittén skall dessa ”Areas to be avoided” vara rekommenderande och inte obligatoriska. Sverige reserverade sig mot detta och frågan fördes upp på dagordningen för nästa möte i kommittén då Östersjöländerna kan driva frågan igen.Inlagan kommer att gå till IMO:s generalförsamling i december för godkännande. Då kan åtgärderna träda i kraft den 1 juli nästa år.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.