Nytt japanskt system leder till betydligt billigare LNG-fartyg

Ett nytt system för inneslutning av gas under transport till sjöss har utvecklats i Japan. De nya fartygen kommer att kallas NGH-fartyg, Natural Gas Hydrate, och det första kan vara i drift inom fem år för att serva mindre och medelstora gasfält. NGH-systemet är stabilt under atmosfäriska förhållanden vid minus 20 grader, jämfört med de minus 163 grader som krävs för transport på LNG-fartyg. Kostnaden för att bygga ett NHG-fartyg på 160.000 kubikmeter beräknas till USD 60–70 miljoner. En LNG-tanker av standardtyp och av samma storlek kostar mellan USD 180–200 miljoner.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.