Sommarläsning. Sjöfartstidningen bjuder under sommaren på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Flera rederier har nya fartyg på väg. Utmaningen är att hitta personal för att bemanna dem. För att fler ska välja sjöyrken satsar branschen på bra arbetsmiljö, mer marknadsföring och nya vägar in.
Nyheter
-
-
Satsar. Det danska rederiet Sundsbussarna har beslutat att dubbla turtätheten mellan Helsingborg och Helsingör. Samtidigt anställer rederiet upp till 18 personer.
-
Olycka. Wallenius Wilhelmsens fartyg Carmen har lämnat Baltimore efter att ha varit instängd i hamnen sedan broolyckan för en månad sedan.
-
Rekrytering. Sjöfarten gör sig redo. Branschen kommer att behöva mer personal. Men hur många, och exakt när, är svårt att säga.
-
Rekrytering. Enligt Transportföretagen ligger ett större samhällsfenomen bakom utmaningen att hitta kompetens.
-
Kortrutt. En nybildad aktieägarförening krävde inför Viking Lines stämma i veckan att rederiet återstartar trafik mellan Kapellskär och Mariehamn.
-
Rapport. Historiskt sett brukar årets första kvartal visa förlust till följd av lägre efterfrågan, men i år blev det vinst. Det framgår av Tallink Grupps kvartalsrapport.
-
Resultat. Det blev en vinst på 2,9 miljarder kronor för Stena AB när nu koncernen offentliggjort sin årsrapport för 2023. Sånär som skillnaden för vinsten från en fartygsförsäljning levererade koncernen i stort samma vinst ifjol som år 2022.
-
Fartygsaffärer. Kryssningar från Göteborg till tyska Travemünde med det skandalomsusade fartyget Birger Jarl. Det är vad ett par investerare från Göteborgsområdet nu hoppas på.
-
Prisutdelning. Donsörederiet Furetank får utmärkelsen Årets Rederi 2024. Ett hederspris går till Atob@c Shipping.
-
Ceremoni. Tre frivilliga sjöräddare tog under onsdagen emot utmärkelsen Årets Sjöräddare 2023 för en insats som räddade livet på en man en vinterkväll förra året.
-
Säkerhet. Sveriges utrikesminister vill att EU agerar för att begränsa den ryska skuggflottan. Och marinchef Ewa Skoog Haslum säger till SVT att vissa skuggfartyg misstänks spionera.
-
Kvartalsrapport. Rekordmånga passagerare, omfattande renoveringar och ett rorofartyg som har sålts. Om detta handlar Rederi AB Eckerös första kvartalsrapport i år.
-
Namn. Vid kölsträckningen av nummer sju i rederiets serie på tolv nybyggen avslöjar AtoB@C Shipping namnen på detta och kommande fem.
-
Nybygge. Ett nytt avtal mellan Mercy Ships och rederikoncernen MSC öppnar möjligheter att bygga ett helt nytt sjukhusfartyg.
-
Rapport. En avmattad efterfrågan till följd av den ekonomiska utvecklingen i Finland och Sverige ledde till ett svagare resultat än förväntat för Viking Line under årets första kvartal.
-
Event. Genom att under en dag samla näringsliv, forskare och myndigheter till en seminariedag vill Öckerö företagarförening skapa ett samtal om sjöfartens omställning.
-
Vinnare. Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg blev årets museum 2024. Prisutdelningen skedde idag tisdag på Sveriges Museers vårmöte i Karlstad.
-
Utblick. Världshandelsorganisationen WTO förutspår ökad global handel efter förra årets nedgång. Samtidigt kan en långvarig kris i Röda havet skapa stora störningar i världsekonomin.
-
Olycka. När Marco Polo gick på grund förra året verifierades inte fartygets position ordentligt, uppger nu TT-Line i en kommentar. Rederiet meddelar också vad som ska hända med fartyget.
-
Skydd. Länstyrelsen har utsett Helsingborgs hamn till ett civilt skyddsobjekt. Därmed förbättras hamnens skydd mot bland annat sabotage och terrorism.
-
Statistik. Godsmängderna i svenska hamnar låg stabilt och passagerarvolymerna ökade marginellt under första kvartalet 2024. Det visar statistik från Sjöfartsverket.
-
Tågfärjor. Efter ett par års uppehåll på grund av ombyggnation av bangården i Swinoujscie är det nu återigen möjligt att skeppa järnvägsvagnar via Ystad till Polen. Nyligen kördes de första vagnarna ombord på färjan Polonia.
-
Oroar. Regeringen måste driva på för att EU gemensamt agerar för att förbjuda bunkring av den ryska skuggflottan. Det kräver nu två höga S-politiker i en debattartikel. Även andra aktörer kräver åtgärder.
-
Ekonomi. Finlands regering hade utlovat fortsatt låga farledsavgifter. Nu står det klart att det i stället blir en höjning av avgifterna.