Konceptfartyg. – Vi är glada att kunna stödja utvecklingen av detta innovativa e-bunkerfartyg som främjar hållbara maritima lösningar samtidigt som höga säkerhets- och miljöstandarder upprätthålls, säger Herman Spilker, Vice President of North Europe Zone på Bureau Veritas Marine & Offshore.
Nyheter
-
-
Anlöp. Rederiet Maersk sätter in sitt senaste och största metanolfartyg på den transoceana veckotrafiken mellan Göteborg och Asien. Det innebär att hamnen nu har två containerfartyg med metanoldrift som regelbundet anlöper hamnen.
-
Yrket. Ett starkt intresse för färjor fick Magnus Ehrenberg från Limhamn att starta en kommunikationsbyrå. Nu fyller byrån 30 år samtidigt som grundaren fyller 60.
-
Leverans. Fartygen i Furetanks Vingaserie fortsätter att levereras på löpande band. Under måndagen blev Fure Viken levererad till samarbetsbolaget FureBear.
-
Mötesplats. Krisen i Röda havet, sjöfartens omställning till fossilfrihet samt AI och digitalisering blev stora ämnen när sjöfartseventet SMM 2024 i Hamburg drog igång.
-
Fartygsdop. Det blev två gudmödrar när AtoB@C Shipping arrangerade dop av Stellamar, det andra fartyget i serien med tolv plug-in hybridtorrlastfartyg.
-
Nytt stopp. I höst ökar antalet anlöp till Yilport Gävle Containerterminal när rederiet Ocean Network Express utökar sin Scandinavia Baltic Express-slinga och lägger till veckovisa anlöp i Gävle.
-
Avgiftshöjning. Inför nästa år föreslår Sjöfartsverket höjda lots- och farledsavgifter. Nu kräver branschföreningen Svensk Sjöfart att verket tänker om och drar tillbaka förslagen.
-
Skrotning. I helgen anlände det 390 meter långa fartyget FPSO Fluminense till Fredrikshamn där en skrotning nu ska inledas. Det är ett fartyg som byggdes 1974 på Kockums i Malmö. Projektet är den största skrotningen som någonsin genomförts i Fredrikshamn.
-
Hamnutbyggnad. Under torsdagen invigdes Göteborgs hamns största infrastrukturprojekt på 40 år, den helt nya hamnterminalen Arendal 2.
-
Spaning. Dekarboniseringen saktar in, metanolens ”happy hour” är över och för att nå IMO-målen 2050 behövs bra system för koldioxidinfångning. Det är några av slutsatserna i årets Maritime Forecast från DNV.
-
Digitalisering. ABB och Wallenius Marine har utvecklat en digitaliseringslösning som kan möjliggöra prestandavinster för fartyg, kallad Oversea Fleet Support Center. Nu ska systemet testas på sex av Terntanks fartyg.
-
Tillskott. Furetank har tagit den nyinköpta produkttankern Fure Spear i trafik. Fartyget som legat i Landskrona för ommålning och namnbyte lämnade varvet igår onsdag.
-
Östersjödagen. Med start torsdag 29 augusti kör Viking Line fartygen Viking Glory och Viking Grace enbart med biogas under en vecka. Bränslebytet uppges minska koldioxidutsläppen med 90 procent.
-
Vätgas. Under tisdagen arrangerades slutresultaten från forskningsprojektet Vätgasdriven färjetrafik under ett seminarium i Stockholm. Fortsatt samarbete mellan akademi, industri och politik lyftes fram för att vätgasdriven färjetrafik ska bli verklighet.
-
Framtidsspaning. Snabba beslutsprocesser och modiga myndigheter efterlystes när NOS och Volvo Penta arrangerade forumdag om framtidens sjöfart och havsbaserad vindenergi.
-
Fartygspresentation. Energieffektivisering har varit ledordet när Thun Tankers designade sina nya R-klassfartyg där Thun Resource och Thun Reliance är först ut.
-
Ny teknik. Finska We Tech Solutions har fått en order från svenska Sirius Shipping på ett hybridelsystem till rederiets två nya produkt- och kemikalietankfartyg.
-
Statistik. Närmare 160.000 resenärer reste med nystartade Gotland Alandia Cruises och fartyget Birka Gotland under årets sommar. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande.
-
Möte. Regeringen vill ta ett bredare grepp på maritima frågor och höll i måndags ett möte dit klustret bjöds in. Vi frågade två redare, en hamn-vd och en skeppsmäklare hur mötet var.
-
Order. Åbovarvet Meyer Turku och det amerikanska Royal Caribbean har ingått ett avtal om att bygga ett fjärde fartyg i Icon-klassen. Dessutom finns en option på ytterligare två fartyg.
-
Arktis. Just nu pågår expeditionen GEOEO North of Greenland 2024 med svenska statsisbrytaren Oden. Ett stort mål uppnåddes nyligen när fartyget blev det första att nå den avlägsna Victoriafjorden på norra Grönland.
-
Ökning. När siffrorna för första halvåret 2024 summeras ser Göteborgs Hamn ut att gå mot ytterligare ett rekordår för containrar. Antalet roroenheter och nya fordon minskade under perioden medan torrbulk ökade stort.
-
Oljeutsläpp. Efter grundstötningen med TT-Lines färja Marco Polo i höstas fattade Kustbevakningen beslut om att rederiet skulle betala 1,2 miljoner kronor i vattenföroreningsavgift. Nu överklagar TT-Line avgiften.
-
Reportage: Den 1 juli 2024 tog Sjöfartsverket över driften av de sex statsisbrytarna. Men ombord finns ett missnöje över isbrytaravtalet där flera detaljer fortfarande är olösta. Nu växer oron för problem med bemanningen inför kommande issäsong.