Höjt anslag. Kustbevakningen får ytterligare 67 miljoner kronor per år från och med 2016 och därmed får de 125 varslade behålla sina jobb.
Nyheter
-
-
Byter båt. Borgårederiet Prima Shipping byter till en nyare torrlastare i 2.000-tonsklassen.
-
"Grönt resande. " Viking Grace har tilldelats ytterligare ett pris för sina miljölösningar, av vilka LNG-driften är den mest kända.
-
Nybyggnation. Finland omfördelar överblivna stödmedel till nybyggnadsprojekt med miljöanpassad utrustning.
-
Rättelse. Kaj Rhenström var inte ensam om att starta SAI – Lennart Nilsson var och med och startade analysinstitutet.
-
Tufft 2015. Regeringen tappade bort det utlovade budgetanslaget till sjöbefälsstudenternas praktikplatser.
-
"Stark kandidat". Danska myndigheter kommer att nominera Sjöfartsstyrelsens Andreas Nordseth till posten som ny generalsekreterare i IMO.
-
Seminarium. Energieffektivisering, nya bränslen och bättre optimering ska ta sjöfarten mot nollvisionen. Lighthouse årliga strategiska workshop samlade svensk spetsforskning.
-
Mer container. Baltic Shipping Days fortsatte med både positiva och mindre positiva framtidsspaningar för sjöfarten.
-
Sju divisioner. Affärsområdet MacGregor inom Cargotec för en ny, mer kundorienterad organisation.
-
Halvvägs. Svenska redare hade hoppats på en skärpning av regelverket kring bunkerkontroll med större ansvar på säljaren.
-
Välkomnas. Intertanko anser att IMO tar ett steg i rätt riktning mot skärpt kontroll av den bunker som levereras till fartyg.
-
Nyligen invigd. Sveriges största vägfärja Saturnus gick på grund på Gullmarsfjorden och tappade en av sina trustrar.
-
Wista växer. De nordiska kvinnorna inom nätverket Wista har bildat Wista Nordic, för att ytterligare utveckla det nordiska samarbetet.
-
"Påverkar sjösäkerheten. " Med anledning av att åtta sjöfartsinspektörer varslats i Göteborg har de anställda i Göteborg skrivit ett öppet brev till Näringsdepartementet om hur detta påverkar verksamheten. Läs brevet här!
-
Känner av trender. Baltic Shipping Days invigdes idag med tron om att sjöfartens värsta dagar är bakom oss.
-
Siktar norrut. Även om inga detaljer i rapport har offentliggjorts tyder allt på att de finländska isbrytarna i framtiden även kan komma att operera i arktiska vatten.
-
Till Primorsk. NS Concord misstänks ha koppling till det misstänkta ubåtsintrånget, men enligt rederiet driver fartyget omkring i väntan på order att gå till Primorsk för att lasta råolja.
-
Löpande kontakt. Försvarsmaktens stora underrättelseoperation i Stockholms skärgård har inte drabbat hamnarna – även om insatsen märks av.
-
Marginell nedgång. Trots något färre anlöp behåller Stockholm en stark position inom kryssningstrafiken på Östersjön.
-
"No brainer. " Enligt ACL:s vd Andrew Abbott tvingas rederiet flagga ut sina kommande fem fartyg om det inte blir någon tonnageskatt.
-
Minskade utsläpp. Skangass nya LNG-terminal har invigts i Brofjorden utanför Lysekil. Öppnar för bunkring till fartyg.
-
Skärpta rutiner. Göteborgs Hamn höjer beredskapen för att undvika ebolasmittan.
-
Lyssnat på kritik. Efter långa debatter har IMO beslutat att se över riktlinjerna för ballastkonventionen.
-
"Bara 4 kvar". Inspektörerna på Göteborgskontoret är upprörda och kritiska mot Transportstyrelsens beslut om nedskärningar.