Finnlink. Finnlines ersätter Finneagle med roro-fartyget Finntide i trafiken Sverige–Finland.
Nyheter
-
-
Påverkar driften. Sjömätningsprojektet FAMOS som ska mäta Östersjöns djup har säkrat ytterligare finansiering.
-
Nedåt för järnvägen. Det mesta pekar uppåt för Ystad hamn som håller i den stadigt växande trenden från 2015.
-
Snack eller verkstad? Blå tillväxt var ett av de ämnen som diskuterades under Almedalsveckan.
-
Liknar fordonsindustrin. Svensk sjöfart har chansen att ta täten inom utvecklingen av de autonoma fartygen.
-
Industrin positiv. En rapport från EU-kommissionen föreslår att en upphuggningslicens ska betalas av alla fartyg i europeiska hamnar.
-
Hur går det? Projektledaren för uppdraget om hur kust- och inlandssjöfarten kan öka om inspel från näringen och ett "fantastiskt roligt uppdrag".
-
Priset styr. Det finns transportägare som ställer miljökrav, men många gör det inte.
-
”Mest energieffektivt. ” Sjöfarten behövs om utsläppsmål ska uppnås, men då krävs mer styrmedel och internationella regler.
-
Lära av Östersjön. Svenska fartyg har tvingats bli världsledande på grund av SECA. Något som Medelhavet kan lära sig av.
-
”Oerhört viktigt”. Tillsammans med fyra universitet och pengar från Vinnova satsar Lighthouse på ett unikt postdoktorprogram.
-
Hur går det i Almedalen? Nyblivne chefen för Sjöfartsforum om välbesöka seminiarer, en engagerad bransch och heta frågor i Visby.
-
Fungerande. Vattenvägen finns där och kräver väldigt lite investeringar och underhåll.
-
”Orolig”. Fortsatt kritik mot förslaget till nya avgiftssystemet på seminarium om trafikslagens kostnader.
-
Reportage. Mycket har hänt under de dryga två år som Pia Berglund har varit vd för Svensk Sjöfart.
-
Visby-vimmel. Årets upplaga av Almedalsveckan pågår mellan 3 och 10 juli, och givetvis är Sjöfartstidningen på plats.
-
Miljöanpassad. Tallinks LNG-drivna nybygge Megastar kommer att levereras vintern 2017.
-
”Mer och mer komplicerad”. Utredningen av kollisionen mellan Stena Jutlandica och Ternvind verkade relativt enkel till en början men växte snabbt.
-
Prioriterades ner. Lotsen släpptes för tidigt och JRCC uppfattade inte omfattningen enligt SHK utredning av Sjöfartsverkets agerande i samband med olyckan mellan Stena Jutlandica och Ternvind.
-
Olika språk. Kommunikationsmissar, trötthet och bristande utkik bidrog till kollisionen mellan Stena Jutlandica och Ternvind.
-
IMO-regel. Obligatoriskt att från och med den 1 juli ange bruttovikten på färdigpackade containrar.
-
Omdirigering. Efter en allvarlig olycka kan Mälarbron i Södertälje inte öppnas.
-
Östersjösamarbete. Vid årets miljöräddningsövning Balex Delta skulle ett utsläpp på 5.000 olja bekämpas innan det nådde land.
-
Chefsbyte. Nuvarande vd:n för Maersk Line tar över som vd för hela Maersk-koncernen.
-
Anpassning. Stena Line avvaktar konsekvenserna av Brexit och vill inte fatta kortsiktiga beslut.