Olycka. Vid 10-tiden på lördagsförmiddagen gick ett 180 meter långt lastfartyg på grund väster om Landskrona. Fartyget är flaggat i Panama och ska enligt uppgift inte bära någon last.
Nyheter
-
-
Utbildning. Ansökningarna till sjöfartsutbildningarna har fortsatt att öka. Nu har en dialog inletts om att öka antalet platser på utbildningarna.
-
Utbildning. Transportföretagen har under våren genomfört en omfattande kampanj i sociala medier för att väcka ungas intresse för sjöfartsyrkena.
-
Trollhätte kanal. I februari ställde regeringen krav på Trafikverket att se över kostnaden för att bygga de nya slussarna i Trollhättan, Vänersborg och Lilla Edet. Nu har myndigheten putsat sin beräknade nota för projektet med 250 miljoner kronor.
-
Milstolpe. I höst har Wasalines Aurora Botnia trafikerat mellan Umeå och Vasa i fyra år. Under tisdagen markerades en ny milstolpe för rederiet då fartyget hade sin miljonte passagerare ombord.
-
Sjösäkerhet. Säg att en passagerarfärja går på grund. Hur ser insatsen ut steg för steg – och vem tar besluten? Det diskuterades på ett seminarium som Lighthouse nyligen höll.
-
Konflikt. Hamnarbetarförbundets stridsåtgärder är inte olagliga. Det meddelade Arbetsdomstolen under måndagen. Beslutet innebär att de varslade strejkerna i olika hamnar kan fortsätta.
-
Politik. Kvarhållande av fartyg i hamn och möjligheter att utdela vite. Regeringen lägger nu förslag om tvångsmedel mot fartyg som inte följer reglerna i EU:s utsläppshandelssystem.
-
Event. Kongresshuset Alandica i Mariehamn var fyllt till bristningsgränsen när Maritime Day på Åland slog rekord i antal utställare och deltagare.
-
Passagerartrafik. Investeringen i rutten Oslo–Köpenhamn ligger helt i linje med Gotlandsbolagets strategi.
-
Passagerartrafik. Nytt namn, samma hamn säger rederiet i sin reklamkampanj. "Oslobåten" har blivit Go Nordic Cruiseline och fått ny kostym.
-
Biogas. I förra veckan togs det första spadtaget för en ny anläggning för produktion av flytande biogas, LBG, utanför Eskilstuna. För Gotlandsbolaget är det en viktig milstolpe i rederiets satsning på en fossilfri sjöfart.
-
Grundstötning. Vatten har trängt in i fartyget Ali Aykin som står på grund i Öresund utanför Klagshamn. Det visar dykundersökningar som genomförts under måndagsförmiddagen, det rapporterar Kustbevakningen.
-
Charter. Tallink Grupp har tecknat ett charteravtal med det algeriska statliga bolaget Madar Maritime Company för kryssningsfärjan Romantika.
-
Kryssning. Under söndagen kom ett unikt kryssningsfartyg till Göteborgs hamn genom Hurtigrutens gamla klassiker Nordstjernen från 1956. Sjöfartstidningen gjorde ett besök ombord.
-
Olycka. Tidigt på söndagsmorgonen gick ett bulkfartyg på grund på svenskt vatten i höjd med Klagshamn. Kustbevakningen har gripit en person i besättningen, misstänkt för grov vårdslöshet i sjötrafik.
-
Omställning. Konkreta exempel på hur sjöfarten kan lyckas med energieffektivisering lyftes på Maritime Meet Öckerö.
-
Försvar. Fredrik Herlitz, idag chef över Älvsborgs amfibieregemente i Göteborg, blir ny ställföreträdande marinchef i Försvarsmakten.
-
Nya bränslen. Idag lanserar Finnlines den nya sjötransporttjänsten "Green Lane". Rederiets kunder kan nu välja mellan två lågutsläppsalternativ: eldrift eller biobränsle.
-
Jämställdhet. Den nederländska redaren och entreprenören Karin Orsel tog i fredags emot sjöfartsorganisationen IMOs Gender Equality Award.
-
Beslut. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om att slopa stämpelskatten. De nya reglerna börjar gälla i sommar.
-
Konflikt. Vid lunchtid idag inledde Hamnarbetarförbundet den strejk som facket tidigare varslat om. Men för Transportarbetareförbundet är stridsåtgärderna avblåsta eftersom parterna kom överens igår kväll.
-
Hinder. Igår antog EU ett 17:e sanktionspaket mot Ryssland. Paketet omfattar ytterligare 189 fartyg i den ryska skuggflottan.
-
Politik. Regeringen tillsätter en utredare som ska analysera och föreslå hur tillgången till fossilfria och koldioxidsnåla drivmedel för sjöfarten och luftfarten kan främjas.
-
Bevaras. 18 fartyg får dela på 1,5 miljoner kronor. Nu har Sjöhistoriska museet beslutat vilka kulturhistoriskt värdefulla fartyg som får stöd 2025. Mest pengar går till ett fartyg som behöver ny ångpanna.