Fotograf: DNV

Kategori: Försäkring | Ekonomi

Nybildade allianser på klassningsmarkanden

En klassningsjätte tar form när DNV och Gl blir ett. I melanöstern öppnas ett helt nytt klassningssällskap.

Det rör sig på klassningsmarknaden med både konsolidering och nya aktörer. När anrika Det Norske Veritas och Germanischer Lloyd, etablerade 1864 respektive 1867, slår sina påsar ihop, förutsatt att konkurrensmyndigheterna godkänner det, bildas en klassningsbjässe som tillsammans klassificerar en flotta fartyg och riggar på över 260 miljoner brutto.

– Om det här passerar alla konkurrensmyndigheter så bildas världens största klassningssällskap där vi kan fördela forskning och utveckling på fler enheter säger Jan-Olof Grönhult som är ansvarig för marknad och affärsutveckling i Sverige hos DNV.

Växande konkurrens

Enligt Grönhult innebär det också att man stärker en mycket forskningsintensiv verksamhet i Europa vilket är viktigt i takt med en växande konkurrens från Asien. Båda sällskapen har expanderat och gett sig in i andra industrisektorer som olja & gas, energi och kvalitetssystem. I nya DNV GL Group, som kommer att bildas som ett norskt aktiebolag, kommer DNV-stiftelsen att ha 63,5 procent av aktierna medan GL:s nuvarande ägare Mayfair tar resten. Huvudkontoret för organisationen som får 17 000 anställda och en omsättning kring 2,5 miljarder euro, kommer att ligga i Høvik utanför Oslo. Därifrån kommer man också att styra verksamheten inom olja & gas.

Ledningen för energiområdet kommer att finnas i holländska Arnhem, medan kvalitetssäkringen, ISO-certifieringen, leds från Milano i Italien. En del norska ögonbryn har nog höjts av beslutet att lägga styrningen av den maritima sektorn i Hamburg. I Sverige arbetar drygt 100 personer för DNV. GL är betydligt mindre här med kontor i Göteborg. Knappt hade DNV och GL släppt nyheten innan Förenade Arabemiraten lät meddela att man startar ett nytt klassningssällskap, Tasneef. Ambitionen är att inom tre år bli medlem av klassningssällskapens internationella organisation. Man har valt att ha med det italienska klassningssällskapet Rina som partner. Fokus ligger på den regionala sjöfarten och Tasneef hävdar att man redan har 40 existerande fartyg och nybyggen på väg in i sitt register.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.