Invigning av Shipyard Landskrona SYLA med platschef Börje Axelsson.

Fotograf: Glenn Pettersson

Kategori: Skeppsbyggnad

Nu byggs ubåtar i Landskrona

Nu har Saab Kockums invigt sitt nya varv i Landskrona där delar till Sveriges framtida ubåtar kommer att byggas. Initialt har ett 15-tal personer anställts, men förhoppningen är att anställa mer.

Det var i februari i år som det stod klart att Saab Kockums tecknat ett kontrakt för en industrilokal för etablering av en verksamhet på det gamla varvsområdet kallat Varvsudden i Landskrona. I torsdags i förra veckan invigdes den nya verksamheten som går under förkortningen SYLA, Shipyard Landskrona.

– Det är en stor känsla av tillfredställelse och att nu kör vi, säger Börje Axelsson, platschef på varvet.

– Vi har hållit på och förberett detta i några månader så nu känns det fantastiskt att kunna tala om för världen att nu är vi här och kommer börja producera och leverera fartygsdelar, säger han.

Invigning av Shipyard Landskrona SYLA. Foto: Glenn Pettersson

Delar till framtidens ubåtar

Kockums är ett affärsområde inom Saab-koncernen sedan 2014 och har bland annat verksamhet i Malmö, på Muskö örlogsbas, Dockstavarvet i Kramfors kommun, i Linköping och vid Karlskronavarvet.

I Landskrona kommer det att produceras komponenter till komplexa stålkonstruktioner för ubåtar och andra navala system som sedan sätts samman i Karlskrona.

– Saab Kockums har ett uppdrag att bygga ubåtar åt det svenska försvaret. Vi kommer bland annat att bidra med komponenter till dem, säger han.

Bakgrunden till etableringen i Landskrona är att bolaget är i en expansiv fas.

– Vi har en god efterfrågan på våra produkter och behöver öka våra förmågor, både kapacitetsmässigt och kunskapsmässigt. Vi har stor yta i Karlskrona, men behöver ytterligare ytor och behöver hitta ytterligare medarbetare för att vårt företag ska kunna fortsätta växa, säger Börje Axelsson.

Foto: Glenn Pettersson.

Kommer fylla på med folk

Till en början är ett 15-tal anställda på plats och arbetar på varvet, men förhoppningen är att personalstyrkan ska utökas.

– Det ligger öppna ansökningar ute för både plåtslagare och svetsare så vi kommer att fylla på med folk under hela året. Vi har planer på att fortsätta växa, säger han.

Att de valt att etablera sig i Landskrona har flera förklaringar enligt Börje Axelsson.

– Det finns en stor arbetsmarknad här. Inom 30 minuters pendling når vi en halv miljon människor i arbetsför ålder och det är en ganska unik förutsättning som vi försöker utnyttja.

Foto: Glenn Pettersson

Vill dra nytta av varvstraditionen

Den främsta faktorn har dock varit den varvstradition som finns i Landskrona med både det existerande varvet Oresund Drydocks och den historiska varvsverksamheten.

– Det har varit helt avgörande för valet. När vi scoutat möjliga siter för det här har vi utgått ifrån platser det där funnits gamla varv, dels för att det är unika miljöer som ligger vid havet men också för de människor och företag som finns runt de områdena, säger han.

Att det funnits en omfattande varvsverksamhet i Landskrona hoppas de kunna dra stor nytta av framöver.

– Det är faktiskt så att de sista som jobbade på Landskronavarvet fortfarande är i arbetsför ålder. Även om de kanske inte kan krypa i de trängsta utrymmena längre så kan de fungera som mentorer och lärare för de som är unga och ska börja arbeta här nu. Hela det kompetensnätverket som finns här runt ett gammalt varv är väldigt värdefullt, säger Börje Axelsson.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.