Mai Rassy under utrustning vid Swede Ship Marine.
Pär-Henrik Sjöström

Ny typ av båt till SSRS

Swede Ship Marine har överlåtit en nyutvecklad typ av sjöräddningsbåt till Sjöräddningssällskapet.

Relaterade artiklar

Den 12 juli tog Sjöräddningssällskapet emot en helt nyutvecklad räddningsbåt som är byggd vid Swede Ship Composite i Hunnebostrand och utrustad vid Swede Ship Marine i Djupvik, Tjörn.

Ny klass

Båten är den första i sitt slag och är donerad av familjen Rassy, som även stått för utvecklingskostnaderna. Sjöräddningsbåten är av en ny typ som kallas Hallberg-Rassy-klassen och döptes till Mai Rassy vid segelbåtsvarvet Hallberg-Rassy Varvs AB i Ellös på Orust.

Mai Rassy är drygt 15 meter lång och är utrustad med två Scania dieselmotorer och vattenjetdrift. Farten är 34 knop och aktionstiden 10 timmar.

Väl utrustad

Båten är byggd i komposit efter Sjöräddningssällskapets krav och önskemål. Till utrustningen hör bland annat en brandkanon med kapaciteten 1.500 liter per minut, hydraulisk kran, plats för Rescue Runner akterut, bogserkrok, OSC-arbetsplats, stor maskinrumslucka för snabb och enkel motorservice, självrätande stabilitet, bårplats, toalett, pentry, och en väl ljudisolerad styrhytt.

2020-talets båt

Den nya båten har möjlighet att ta ombord upp till 150 personer vid en massevakuering. Det finns plats för upp till fem liggande patienter.

Arbetsmiljön för de frivilliga sjöräddarna har varit mycket viktig i utformningen av båten. Hon har en tyst styrhytt med bland annat en separat operatörsplats för OSC (On-Scene Coordinator).

– Med denna donation vi fått har vi kunnat ta fram 2020-talets räddningsbåt, vilket känns mycket bra. Vi hoppas kunna bygga många båtar i denna klass, eftersom det ger våra frivilliga sjöräddare ett fantastiskt verktyg att kunna utföra sitt uppdrag, säger Cia Sjöstedt, vd för Sjöräddningssällskapet i ett pressmeddelande.