Det nya norska skatteupplägget har lockat tillbaka Höegh Autoliners till Norge från Bermuda. 43 bilfraktfartyg kommer att stå under norskt ägande, men 2012 kommer Höegh Autoliners ha 61 eller fler bilfraktfartyg under norskt ägande. 22 fartyg i bolagets flotta är registrerade i det norska internationella fartygsregistret (NIS). Alla nybyggen går rakt in i NIS efter leverans från varven. Nyckelenheter när det gäller kommersiellt och tekniskt management är lokaliserade till Oslo. I offentliggörandet från Leif Höegh kommenteras den norska skattesituationen. Medan den kommande skatteregimen är attraktiv, så har regeringen lagt fram ett förslag om att skrota nuvarande skatteupplägg, vilket kommer att påverka industrin negativt genom att skatt kommer krävas retroaktivt på inkomster sedan 1996. Norska rederier har fått besked om att de ska betala en stor summa i retroaktiv skatt. Det lagliga i detta har diskuterats intensivt av industrin. – Det är en paradox att bolag etablerade utanför Norge kommer tjäna mer på detta än de som stannat inom den skatteregim som introducerades 1996, säger Jørgen Guttormsen, vd för Höegh Autoliners i en kommentar. Vid ett skrotande av nuvarande skatteupplägg kommer Höegh att bli skyldigt omkring NOK 1,3 miljarder.
Redan prenumerant? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.