Dagens Göta älvbro invigdes 1939.

Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Torrlast | Politik

Ny Hisingsbro allt närmare

Motståndarna mot en ny, lägre Hisingsbro har åkt på ännu ett nederlag. På måndagen avslog Mark- och miljödomstolen Ale kommuns överklagande av detaljplanen för den nya bron.

De juridiska turerna kring den nya Hisingsbron som är tänkt att ersätta dagens Göta älvbro har varit många och snåriga och är fortsatt pågående. På måndagen kom det senaste beskedet i den långvariga processen, då Mark- och miljödomstolen meddelade sin dom när det gäller själva detaljplanen för bron.

Sakägare i ärendet

Enligt beslutet avslås det överklagande som Ale kommun gjorde för drygt ett år sedan av nämnda detaljplan, vilket man hade rätt till eftersom man bedömdes vara sakägare i ärendet. Rent juridiskt handlar det om att Mark- och miljödomstolen nu har fastställt det avslag som redan i höstas kom från Länsstyrelsen – dit ärendet i ett tidigare skede hade återförvisats. 

Ale kommun kan visserligen i teorin överklaga måndagens dom gällande detaljplanen för bron och därmed förlänga processen ytterligare, men enligt ett uttalande till SVT Väst är detta högst osäkert:

– Vi är sakägare när det gäller detaljplanen, men vi vet inte om vi ska överklaga domen, det beror på hur Mark- och miljööverdomstolen resonerar på onsdag, säger Paula Örn (S), kommunstyrelsens ordförande i Ale kommun till SVT Väst, och syftar därmed på den dom som imorgon onsdag väntas komma från Mark- och miljööverdomstolen i Stockholm och som handlar om huruvida Göteborgs stad överhuvudtaget ska få tillstånd till nybygget.

Större betydelse

Även om måndagens avslag för Ale kommun var viktigt, är alltså den dom som sannolikt kommer på onsdagen av större övergripande betydelse för bygget av den nya bron. Enligt de parter som överklagat tillståndet – kommunerna Gullspång, Götene, Karlstad, Kristinehamn, Lidköping, Mariestad, Ale och Vänersborg – skulle den nya föreslagna bron få en alltför stor negativ inverkan på fartygstrafiken på Göta älv samt till och från Vänern.

Orsaken till kommunernas farhågor är att den nya bron är tänkt att få en segelfri höjd på endast tolv meter, vilket ska jämföras med dagens bro och dess segelfria höjd på 19,5 meter – något som i sin tur innebär att dagens Vänerfartyg inte kan passera fritt under den nya bron utan istället måste invänta broöppning.

Stängt i rusningstrafik

Göteborgs stad har å sin sida förbundit sig att garantera minst en broöppning i timmen, förutom under rusningstimmarna på vardagar mellan klockan 06-09 och 15-18. Vidare har Göteborgs stad sagt att minst 15 handelsfartyg per dygn ska kunna passera Göta älv.

Enligt detaljplanen är den nya bron tänkt att vara färdig 2020.