Fotograf: MOAS

Kategori: Säkerhet

Ny flyktingkatastrof på Medelhavet

Hoppet är nu ute för att hitta fler överlevande efter söndagens stora flyktingkatastrof utanför Libyens kust. Men sjöfartsbranschen ställer nu krav på att EU och andra länder måste göra mer åt situationen.

– Detta kan vara en av de största tragedier som skett på Medelhavet, säger Carlotta Sami, talesperson för FN:s flyktingorgan UNHCR, till italienska Rai News 24.

28 överlevare

Det var vid midnatt, natten mellan lördag och söndag, som en liten fiskebåt med nästan 1.000 flyktingar ombord kapsejsade på sin färd över Medelhavet. Fartyget hade kommit ungefär halvvägs mellan Libyens kust och den italienska ön Lampedusa.

Under söndagen kunde 28 överlevare plockas upp ur vattnet. Men drygt 900 personer befaras ha drunknat.

Fartyget var kraftigt överlastat med människor som sökte sig till ett annat liv i Europa. Men det var när det portugisiska containerfartyget King Jacob, 12.850 dwt, kom till undsättning som olyckan skedde. Då rörde sig nästan alla personer ombord på den lilla fiskebåten åt ett och samma håll. Fartyget kapsejsade och alla hamnade i vattnet.

Kräver åtgärder

Under 2014 räddade den internationella handelsflottan omkring 40.000 flyktingar från ofta små och sjöodugliga fartyg mitt ute på Medelhavet. Och flera stora rederiorganisationer kräver nu att FN, EU och dess medlemsländer gör något åt situationen.

– Det hela utvecklar sig väldigt snabbt just nu, och det ställer stora krav på våra medlemmar, säger Anne H. Steffensen, administrerande direktör på Danmarks Rederiforening, i ett pressmeddelande.

– De danska fartygen i Medelhavet ställer naturligtvis alltid upp och räddar båtflyktingar i nöd. Men varken fartygen eller besättningarna är anpassade för att hantera hundratals utsvultna, törstiga och traumatiserade flyktingar.

1.000 räddade senaste veckan

Bara den senaste veckan har den danska flottan deltagit i sex räddningsoperationer på Medelhavet och räddat över 1.000 flyktingar.

– Det är avgörande med tillräckliga patrulleringar och assistans till rederier i räddningssituationerna. Men det är bara symptombehandling, säger Anne H. Steffensen.

– Vi som världssamfund är nödgade att investera de krafter som behövs för att få stopp på de situationer som får människor att sätta livet på spel för att fly till Europa. Det kräver en massiv, diversifierad och långsiktig insats.

Förlitar sig på handelsflottan

Även stora internationella föreningar kräver aktion. International Chamber of Shipping (ICS), tillsammans med European Community Shipowners’ Associations (ECSA), European och International Transport Workers’ Federation (ETF och ITF), skriver i ett gemensamt uttalande att situationen riskerar att snart hamna utom kontroll:

”Shippingindustrin accepterar fullt ut sitt lagstadgade ansvar att rädda någon som är i sjönöd. Men vi anser att det är oacceptabelt att det internationella samfundet i stigande grad litar på att handelsfartygen och dess besättningar ska delta i allt större räddningsaktioner.”

Organisationerna skickade uttalandet till alla medlemmar i EU och kräver att frågan sätts högst upp på agendan ”eftersom det bokstavligt talat handlar om liv eller död.”

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.