NOx-fri sjöfart ett faktum

Det går att driva fartyg i princip utan utsläpp av kväveoxider. Det visar de senaste siffrorna från Sjöfartsverket över utsläppen från de fartyg som kvalificerat sig för miljöreduktion av farledsavgifterna. I dag finns det ett 50-tal fartyg som med hjälp av katalysatorer, HAM-teknik eller liknande har minskat sina utsläpp av NOx rejält. Bäst har det gått för Wagenborgs ro-ro-fartyg som för Cobelfrets räkning trafikerar Göteborg–Zeebrügge. Fartygens utsläppsreducerande utrustning har nu trimmats in så att Slingeborg i dag släpper ut 0,1 gram per kilowattimme och är därmed nära ett mättal som i praktiken närmast ligger inom felmarginalen. För systerfartygen Schieborg och Spaarneborg ligger mätvärdena på 0,2 respektive 0,3 g/kWh. Utan katalysatorer hade utsläppen legat på 14,5–15 g/kWh. Det innebär att dessa tre fartyg tillsammans minskat sina utsläpp av NOx med över 3.400 ton per år jämfört med konventionella fartyg.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.