Norge får världens första batteridrivna vägfärja

Norska Statens Vegvesen har nu skrivit kontrakt med rederiet Norled AS om färjedriften mellan Lavik och Oppedal från 2015. Sträckan skall trafikeras av tre färjor, två konventionella och en 100 procent batteridriven katamaranfärja.Batterifärjan byggs av Fjellstrand helt i aluminium. Den blir dubbeländad, 80 meter lång och får kapacitet för 120 bilar samt 360 passagerare. Överfartstiden är 20 minuter. I varje färjeläge finns en specialkonstruerad laddningsplugg som snabbladdar färjan vid varje anlöp under de 10 minuter lastning och lossning tar.Jämfört med en konventionell färja av samma storlek och typ drar batterifärjan bara hälften så mycket energi.Fyra rederier deltog i upphandlingen där Statens Vegvesen krävde en minst 20-procentig förbättring av energi- och miljöeffektiviteten, men utan krav på någon specifik teknik. De tre rederier som förlorade upphandlingen kompenserades med NOK 3 miljoner vardera för utvecklingsarbetet.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.