Norge får världens första batteridrivna vägfärja

Norska Statens Vegvesen har nu skrivit kontrakt med rederiet Norled AS om färjedriften mellan Lavik och Oppedal från 2015. Sträckan skall trafikeras av tre färjor, två konventionella och en 100 procent batteridriven katamaranfärja. Batterifärjan byggs av Fjellstrand helt i aluminium. Den blir dubbeländad, 80 meter lång och får kapacitet för 120 bilar samt 360 passagerare. Överfartstiden är 20 minuter. I varje färjeläge finns en specialkonstruerad laddningsplugg som snabbladdar färjan vid varje anlöp under de 10 minuter lastning och lossning tar. Jämfört med en konventionell färja av samma storlek och typ drar batterifärjan bara hälften så mycket energi. Fyra rederier deltog i upphandlingen där Statens Vegvesen krävde en minst 20-procentig förbättring av energi- och miljöeffektiviteten, men utan krav på någon specifik teknik. De tre rederier som förlorade upphandlingen kompenserades med NOK 3 miljoner vardera för utvecklingsarbetet.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.