Det är kopplat till den rådande lågkonjunkturen och ekonomiskt utmanande tider där många väljer bort att göra nöjesresor som Gotland Alandia Cruises under tisdagen aviserade ett varsel. Det handlar om 20,5 tjänster, vilket betyder 41 anställda som berörs, alla inom serviceområdet vilket betyder Seko sjöfolks avtalsområde.
Påverkade av lågkonjunkturen
Kenneth Gustavsson, vd för Gotland Alandia Cruises, säger till Sjöfartstidningen att bakgrunden är att bolaget behöver stärka sin lönsamhet sett i ljuset av lågkonjunkturen.
– Många människor ser över sina kostnader och prioriterar bort nöjen och rekreation. Dessutom är Birka Gotland i en etableringsfas med en ganska nystartad verksamhet som riktar sig just mot underhållning och semesterupplevelser. Det gör att vår affär påverkas tydligt av lågkonjunkturen och det ekonomiska läget, säger han.
Behöver göra en anpassning
Birka Gotland startade sin trafik våren 2024 och har sett en ökning av antalet passagerare ombord under årets sommar jämfört med den första sommaren. Men enligt Kenneth Gustavsson behöver rederiet anpassa sin kostym för att passa årets alla säsonger.
– Vi har förbättrat resultatet väsentligt under 2025, men däremot är vi inte på den nivån vi behöver vara för att kunna utveckla kryssningstrafiken där vi står idag. Det här är en anpassning mot det antal resenärer som reser med oss idag. För att kunna utveckla trafiken ytterligare med andra destinationer och ombordkoncept behöver vi prestera bättre än vad vi gör idag, säger han.

Handlar om Birka Gotlands bästa
Enligt Kenneth Gustavsson är åtgärden en del i att komma åt en förbättrad lönsamhet tillsammans andra åtgärder så som översyn av inköp, marknadsföring och anslutningstrafik.
– Det här är inte roligt för de som påverkas av det här och jag har full förståelse för att det är tuffa besked, men det handlar om verksamheten och Birka Gotlands bästa, säger han.
Hur långt är ni från att nå era mål?
– Det är många saker som påverkar målet, vi har tillkommande ETS-avgifter och en allmän kostnadsökning under året som vi behöver absorbera. Jag ser ett förbättrat resultat, men inte på den nivån vi behöver vara för att kunna fortsätta utveckla verksamheten, säger han.
Facket: ”Beklagligt”
Förhandlingarna inleds enligt rederiet den 30 september 2025. Omkring 300 personer arbetar på Birka Gotland. Fartyget drivs genom Gotland Alandia Cruises som samägs av Viking Line och Gotlandsbolaget. Driftpersonalen är anställd av Destination Gotland, intendenturen av Viking Line.
Seko Sjöfolk menar att rederiets beslut är beklagligt.
– Det är ytterst beklagligt att rederiet har valt att varsla våra medlemmar om arbetsbrist. Vi ämnar nu samråda för att fastställa en tidpunkt för inledande av förhandlingar, säger Oskar Lindskog, ombudsman på Seko sjöfolk, till Sjöfartstidningen.