Marin Mätteknik varslar driftspersonalen

Marin Mätteknik ser inget annat val än att varsla sin driftspersonal, 60 personer, och att företaget kan tvingas sälja sina fartyg ”till ett land med riktig sjöfartspolitik och hyra dem tillbaka”, som vd Ola Oskarsson uttrycker det. Anledningen är att Marin Mätteknik efter fem års tvist nekas sjöfartsstöd och att regeringen dröjer med att besluta om hur den tänker agera efter att utredaren Jonas Bjelfvenstam sagt att även fartyg som används till sådant som Marin Mätteknik använder sina fartyg till ska omfattas av det svenska sjöfartsstödet.Marin Mätteknik har under hösten försökt flagga ut sina fartyg men säger sig inte ha lyckats på grund av det ”Nordiska dubbelbeskattningsavtalet som definierar internationell trafik som transport av gods och passagerare”.I ett brev adresserat direkt till infrastrukturministern ber Ola Oskarsson om ett snabbt besked om regeringens intentioner eftersom ”Våra möjligheter till överlevnad i nuvarande limbo börjar bli mycket begränsad.”Ola Oskarsson ger också ett talande exempel på det märkliga med att Marin Mättekniks fartyg inte beviljas sjöfartsstöd medan fartyg som de chartrar in får stödet: ”Jag vet att du besökte Transatlantics anchorhandler/isbrytare Tor Viking i förra veckan. Hon är för närvarande chartrad av oss. Jag upplever det som absurt att dessa båtar har sjöfartsstöd men inte våra. Om vi långtidschartrar deras fartyg, skulle de då bli av med stödet?”


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.