Lucka i lagen håller MSC Flaminia utanför nödhamn

Det har nu gått en månad sedan det tyska containerfartyget MSC Flaminia fick en explosion i ett lastrum, en olycka som dödade två besättningsmän och som tvingade befälhavaren att ta beslut om fartygets övergivande. Sedan dess har fartyget bogserats mot Europa och ligger nu i vänteläge utanför den brittiska kusten.Efter tidigare olyckor, inte minst Prestige, där kuststater har vägrat att upplåta nödhamn till ett skadat fartyg, har ett EU-direktiv antagits där kuststater är skyldiga att ta fram nödhamnar. Trots detta har ingen kuststat hörsammat Reederei NSB:s begäran om en skyddad nödhamn för att kunna säkra fartyget och dess last. Allt tyder på att fartygets skrov är intakt och några utsläpp har man inte sett till. Däremot finns det tecken på att det fortfarande pyr i en del timmerlastade containrar och det finns enligt manifest andra containrar med gasflaskor ombord. Samtidigt har fartyget fyllts med så mycket vatten att djupgåendet ökat till 19 meter. Det innebär att man sannolikt måste läktra last under skyddade förhållanden för att kunna anlöpa en hamn.Problemet i detta fall är att enligt direktivet gäller det för olyckor i en kuststats territorialvatten och MSC Flaminia råkade i nöd på internationellt vatten.Enligt Lloyd’s List pågår det redan diskussioner i Bryssel om hur direktivet kan omformuleras för att täcka denna typ av olyckor.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.