Framtung. Varje betongfundament väger 215 ton. Under transporten i hamnen sänks det ner på däck för att undvika pendling.

Fotograf: Klara Johansson

Kategori: Kultur

Lodbrok har långt till pension

Pontonkranen från 1956 var med och bärgade regalskeppet Vasa och har deltagit i många brobyggen. Nu bygger hon en halvö i Göteborg.

Det är tomt på Lodbroks däck den här måndagsförmiddagen. Arbetet ligger nere i väntan på att vinden ska mojna. Pontonkranen är i Göteborg för en veckas jobb med att sätta betongfundament som ska bära upp den nya halvön som byggs i centrala Göteborg. Slutkunden är staden, men Marine Group och Lodbrok är här på uppdrag av underentreprenören Aarsleff.

Lodbrok byggdes 1956 på Finnboda Varv i Stockholm och har genom åren haft ett par uppdrag som gjort henne till något av en kändis. 1961 deltog hon i bärgningen av regalskeppet Vasa. Två år senare var hon med och byggde Essingeledens broar, däribland Essingebron som hon 2005 råkade köra in i. Kollisionen orsakade skador på både bron och kranen.

Betong från Polen

Marine Group köpte Lodbrok 2008. Hemmahamnen är Piteå men där är hon sällan, berättar projektledare Jonny Jägerving när han visar runt ombord

– Oftast ligger hon i Swinoujscie i Polen när hon inte är ute på jobb.

I Swinoujscie ligger en betongfabrik dit många uppdrag av Lodbroks uppdrag är kopplade. Marine Group har också pråmar, bogserbåtar och mindre arbetsbåtar.  

– Vi försöker hitta enkla vägar för kunder med tungtransporter och kör hela kedjan från fabrik till installation på vatten om vi kan, säger Jonny Jägerving. 

Lodbrok är en av de största kranarna i Östersjön, men totalt sett är hon liten.

– Offshorekranar finns det hur gigantiska som helst. Vi konkurrerar med vår rörlighet och grundgående, säger han.

  • Jonny Jägerving är projektledare hos Marine Group.

    Fotograf: Klara Johansson

  • Att lyfta tungt är ett lagarbete. Radion används flitigt.

    Fotograf: Klara Johansson

  • Lyftslingen specialgjordes för ett av Lodbroks tidigare uppdrag. Tre riggare ser till att slingen kommer på plats.

    Fotograf: Klara Johansson

Fortfarande original

I månadsskiftet februari–mars bogserades Lodbrok till Göteborg av Marine Groups bogserbåt Master. Pontonkranen har egen framdrift men den används främst vid manövrering i hamn. I maskinrummet står fyra Volvo Penta-motorer: två är kopplade till void schneider-propellrar (en i babords akter och en i styrbords för) och två till generatorn som driver kranen. 

En hel del utrustning ombord är fortfarande original eller ersatt med liknande. Men huvudmaskinerna byttes på 1990-talet och de översta 13 metrarna av kranen fick bytas ut efter den där nesliga påseglingen av Essingebron. 

– Maskineriet till kranen är mer eller mindre original, säger Jonny Jägerving. 

Framåt lunch börjar det myllra av varseljackor på däck och Lodbroks maskiner startas upp. Arbetsstyrkan för det här uppdraget består av tolv personer som är knutna till Marine Groups polska del, samt Jonny Jägerving. Kommunikationen under lyften sker på polska och arbetsledare Andrzej Tesarski pratar engelska med den svenske projektledaren.

Koncentrerat samarbete

Fem personer hör till besättningen som följt med Lodbrok under bogseringen till Göteborg. Utöver dem behövs fem riggare som kopplar lyftsling och två personer på styrlinor vid lyft.

När slingen är förberedda backar Lodbroks befälhavare ut och styr in fören mot pråmen där betongfundamenten väntar. Varje klump väger 215 ton. Det blir mycket radiokommunikation om halvmetrar hit och dit innan slingen äntligen är på plats. Alla backar undan. När fundamentet lyfter från pråmen och hänger fritt är det koncentrerat tyst på både kran och pråm. 

Jonny Jägerving har inför lyftet haft kontakt med färjorna på älven och bett dem sakta ner. Att mötas av svall och få pendling på betongklumpen under färd vore ingen höjdare. En liten polsk arbetsbåt hjälper till och puffar på Lodbrok under manövern. 

En liten arbetsbåt hjälper till under transporten på älven. När jobbet i Göteborg är klart lyfts båten upp på Lodbroks fördäck och står där under transporten tillbaka till Polen. Foto: Klara Johansson

Smash and grab

Sedan Marine Group köpte Lodbrok har mängden jobb ökat väsentligt. Från runt ett uppdrag i veckan, mestadels att bärga vrak i Stockholms skärgård, är hon nu inblandad i en rad bro- och hamnbyggen.

– Efter uppdraget i Göteborg ska vi till Swinoujscie och lasta en pråm med betongelement som ska till Newcastle för en vindkraftpark. Det projektet sträcker sig ett halvår, säger Jonny Jägerving.

Vissa uppdrag är korta och andra pågår länge. Jonny Jägerving gillar framför allt korta intensiva jobb.

– Det blir smash and grab, man är inne en vecka och sedan därifrån. Bärgning av båtar är också roligt eftersom man aldrig riktigt vet i förväg hur det ska gå och om båten håller ihop under lyftet. Det är spännande, säger han.


Pontonkranen Lodbrok

  • Ägare  Marine Group med kontor i Piteå och Szczecin
  • Lyftkapacitet 260 ton
  • Kort historia Byggd på Finnboda varv 1956. Ägdes av Stockholms Hamn till 2008 då Marine Crane (nu Marine Group) köpte den
  • Uppdrag Anlitas för lyft i hamnar och för infrastrukturprojekt (kajer, broar) i Sverige och i närområdet
  • Mått höjd 24–51 meter, längd 42 meter, bredd 16,5 meter, djupgående 3,4 meter med maxlast

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.