Lehmann Timber fortfarande i kaparnas händer

Radiostationen Echo Moskvy har fått en telefonintervju med Lehmann Timbers befälhavare Valentin Bartashov där han berättar att elen på fartyget stängts eftersom det bara finns kvar fem ton dieselolja ombord som haverireserv. Fartyget har slut på färsk mat och vatten.Rederiet, Hans Lehmann KG, har rekommenderat att använda matpaket från räddningsflottor men piraterna låter inte besättningen ta del av dessa. Utom två maskinbefäl i maskinrummet hålls resten av den 15 man starka besättningen på bryggan. På fartyget finns 25 till 30 pirater. Enligt Valentin Bartashov har piraterna hotat besättningen och sagt att det kan ”bli farligt” för dem om piraterna inte får rederiets garanti om en lösensumma på USD 750.000 och att Lehmann Timber inte ska gå in i Adenviken. Lehmann Timber ligger ankrat på somaliskt territorialvatten vid Indiska oceanen. Rederiet har föreslagit banköverföring och var i kontakt med piraterna senast i onsdags, men dessa kräver kontant betalning.Problem med bränsle har också Amiya Scan (ex Reiderland) som kapades den 25 maj. Fartyget befinner sig två sjömil från Lehmann Timber. Scan-Trans meddelar att mat har levererats och alla ni0 besättningsmedlemmar under omständigheterna mår bra. Gibraltarflaggade Lehmann Timber, 7.600 dwt, är byggt 2008 och var på sin första resa med metallast. I besättningen ingår en rysk befälhavare, en estnisk styrman, fyra ukrainare och nio burmeser. Lehmann Timber opereras av KW-Bereederungs GmbH & Co. KG.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.