Kraftig kritik mot hela linjesjöfarten i MSC Napoli-rapport

Containerfartyget MSC Napolis förlisning berodde på bristande säkerhetsmarginaler i skrovets hållfasthet samtidigt som fartyget pressades alldeles för hårt i det svåra vädret den 18 januari 2007. I upp till nio meter höga vågor höll fartyget en fart på elva knop när besättningen upptäckte sprickbildningar i skrovet vid maskinrummet. Eftersom fartyget riskerade sjunka beslöt brittiska myndigheter att stranda fartyget vid Branscombe Bay den 20 januari.I sin haverirapport riktar den brittiska sjöfartsinspektionen MAIB kraftig kritik mot hela linjesjöfarten. Man skriver att fart och korta hamnuppehåll är i linjesjöfartens fokus på bekostnad av en säker drift av fartygen. MAIB har också med hjälp av klassningssällskapen identifierat ett dussin fartyg med samma svaghet som MSC Napoli och ytterligare tio som ligger i riskzonen.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.